Liikenneturva opastaa: Mopoilija, muista nämä liikenteessä!

Muilla tienkäyttäjien on hyvä muistaa, että mopoa ohjaa usein taidoiltaan kokemattomampi kuljettaja.

Mopoilijoille tapahtuu tyypillisesti risteysonnettomuuksia ja onnettomuuksia, joissa tilannenopeus on ollut liian suuri tai turvaväli liian pieni.

– Nuoremmalla mopoilijalla voi olla hankaluuksia hahmottaa liikennetilannetta kokonaisuutena. Väistämissäännöt on paikallaan kerrata, eritoten, jos ajokautta on vasta aloittelemassa. Risteyksissä on kuitenkin aina muistettava katsoa sivuille ja varmistaa reitti, sillä mopon ja auton välisessä kolarissa mopo jää väistämättä alakynteen. Riippumatta siitä, kenessä on syy, sanoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen.

Väärä tilannenopeus puolestaan aiheuttaa esimerkiksi suistumisonnettomuuksia. Vähäinen ajokokemus, kokematon kuljettaja, nopeus ja kaarre ovat yhdistelmä, jolla mopon saa tieltä – etenkin jos kaarteessa on hiekkaa tai irtokiviä.

– Suistumisriskiä voi vähentää skarppaamalla tilannenopeuden kanssa, varomalla äkkiliikkeitä ja huolehtimalla siitä, että mopon renkaat ovat hyvässä kunnossa. Tienpinnan epätasaisuudet vaikuttavat mopon lisäksi myös mopoautoon, sillä se on ajoneuvona kevyt, Savolainen sanoo.

Ennen mopokauden alkua Liikenneturva suosittelee tarkastamaan mopon kunnon ja kertaamaan liikennesäännöt, harjoittelemaan mopon hallintaa, käyttämään ehjää ja sopivaa kypärää. Ajaessa muut tienkäyttäjät pitää ottaa huomioon ja noudattaa ennakoivaa ajotapaa.

Muiden tienkäyttäjien kannalta olennaista on muistaa, että mopoilija on usein kokematon liikenteessä ja onnettomuustilanteessa suojaton osapuoli.

Liikenneturvan 2013 tekemän tutkimuksen mukaan joka kolmas mopo on viritetty. Virittäminen on sekä vaarallista että laitonta, Liikenneturva muistuttaa. Nopeuden kasvaessa havaintojen tekoon ja äkillisiin tilanteisiin reagoimiseen jää vähemmän aikaa.