Liikenteeseen tulossa jopa 40 000 traktoriautoa – Erilaisia näkemyksiä nopeudesta: 60 tai 40 kmh

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa nopeusrajoitetut henkilöautot nuorten käyttöön ensi vuoden alusta. Uudistuksen yhtenä pyrkimyksenä on lisätä alle 18-vuotiaiden kuljettajien turvallisuutta. Tarkoituksena on tarjota mopoja ja mopoautoja turvallisempi vaihtoehto.

Käytännössä nopeusrajoitetussa henkilöautossa olisi kyse tavallisesta henkilöautosta, joka pienin muutoksin muokattaisiin nuorille sopivaksi. Tavoitteena on, että nuoret voisivat istua nopeusrajoitetut auton ratin taakse jo 1. tammikuuta 2019. Uudet menopelit luokiteltaisiin traktoreiksi, mutta traktorikortilla niitä ei välttämättä voisi ajaa.

Muutos aiheuttaa lukuisia muutoksia Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisteröinnin ja ajokorttipuolen järjestelmiin.

Johtava asiatuntija Aki Tilli Trafista epäilee, etteivät resurssit riitä, jotta muutokset ehdittäisiin toteuttaa vuoden 2018 aikana. Tillin mukaan järjestelmien kehittämisen ja kustannustehokkuuden kannalta optimaalisin aika toteutukselle olisi 2019–2020.

Trafi edellyttäisi ajo-opetusta

Trafin asiantuntijoiden mukaan nopeusrajoitetun auton maantiellä ajamisen salliminen pelkän teoriakokeen läpäisyn perusteella ei ole liikenneturvallisuuden kannalta kannatettava vaihtoehto. Nuorille pitäisi antaa ajo-opetusta.

Myös kulkuneuvojen maksiminopeus on vielä auki. Maksiminopeus tulee vaikuttamaan myös siihen, kuinka paljon menopelejä hankitaan.

Trafi on selvittänyt tulevaa muutosta. Selvitystyön lähtökohta ja ministeriöltä saatu tehtävänannon perusta on ”traktoriksi muutetut autot”. Kyselytutkimuksen perusteella tehdyn vaikutusarvion mukaan autotraktoreja voisi olla jopa 41 000. Tähän on laskettu pelkästään nuorten käyttö maksimissaan 45 km/h kulkevan ajoneuvon tapauksessa.

Luku saattaa olla jopa reilusti alakanttiin, koska myös aikuiset ottaisivat käyttöön nopeusrajoitettuja traktoriautoja, jos niiden nopeus olisi 60 km/h.

– Se riippuu täysin hankintahinnasta, johtava asiantuntija Aki Tilli vastaa kysymykseen menopelien määrästä.

Nopeusrajoitetulla henkilöautolla saisi ajaa 15 vuotta täyttänyt nuori. Ikäraja olisi sama kuin mopoautolla.

Nyt noin 8 000 mopoautoa

Tillin mukaan määrät saattavat kasvaa huimasti, jos autotraktorien nopeus on 60 km/h ja siitä tulee vaihtoehto kaupunkiautolle.

Kyse on merkittävästä muutoksesta, sillä vuonna 2017 liikennekäytössä oli noin 8 000 mopoautoa. Määrä on pysynyt likimain samana vuodesta 2013 alkaen. Keskivertoskenaariossa rajoitetun henkilöauton käyttöön siirtyy 15–17-vuotiaiden ikäluokista yhteensä 29 000 nuorta.

Trafin selvityksessä tarjotaan kahta vaihtoehtoa nopeusrajoitukseksi: 40 ja 60 kilometriä tunnissa. Ensin mainittu on parempi, jos halutaan maksimoida turvallisuus.

Korkeampaa nopeusrajoitusta puoltaa liikenteen sujuvuus. Selvityksessä myös todetaan, että nopeuserojen vaikutus ohitusonnettomuuksien lisääntymiseen on viimeisten arvioiden mukaan pienempi kuin aiemmin on arveltu.

– Trafin sisällä on erilaisia näkemyksiä nopeudesta. Itse näen, että alhaisempi olisi parempi, Tilli sanoo ja perustelee tätä turvallisuudella.

Mopoautojen kohtalo auki

Nopeusrajoitettu traktoriauto korvaisi erityisesti mopoja, mutta myös jossain määrin joukkoliikennettä, koska mopoja käytetään pääasiassa kesäisin. Trafin selvityksen mukaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto lisäisi liikenteen jonoutumista ja ohituksia sekä alentaisi muun liikenteen matkanopeutta niissä tilanteissa, joissa muu liikenne on vilkasta.

Jonojen kasvulla on liiketaloudellista merkitystä tavaraliikenteen kuljetuksille ja joukkoliikenteen operoinnille. Vaikutukset olisivat merkittäviä erityisesti silloin, jos rajoitettujen autojen suurin nopeus on 45 km/h.

Tilli kertoo, että Trafissa on kritisoitu uudistusta. Trafin mukaan mopoautojen turvattomuus ei ole niin iso ongelma kuin on annettu ymmärtää.

– Tämä on poliittisesti ohjattu ja me teemme, mitä meille sanotaan, mutta me näemme, ettei tämä ole hyvä idea, Tilli sanoo.

Tilli kuitenkin sanoo, että uudistus lisää nuorten turvallisuutta, koska sillä korvataan mopoja. Toisaalta se aiheuttaa turvattomuutta, kun traktoriautoja on paljon liikenteessä.

– On mahdollista, että uudistuksesta tulee hyvä juttu, mutta on meillä on pelkoja, Tilli sanoo.

Mopoautojen tulevaisuus lakiuudistuksen jälkeen on auki.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .