Limuviinoilla ja vahvoilla oluilla saatavuusongelmia – yhden tuotteen kysyntä ylitse muiden

Kauppojen hyllyille vuoden vaihteessa ilmestyneiden aiempaa vahvempien alkoholijuomien menekki on ollut vielä maltillista. Sekä Keljon Citymarketista että Seppälän Prismasta kerrotaan, että kiinnostusta tuotteisiin on kuitenkin ollut.

Menekkiä on rajoittanut erityisesti se, että kotimaiset panimot eivät ole pystyneet toimittamaan vahvoja oluita ja muita alkoholijuomia kauppojen hyllyille kovin suurissa määrissä. Keljon Citymarketin kauppias Jari Hakala kertoo, että tavaran toimituksessa on ollut katkoja.

– Suurin haaste on tällä hetkellä tavaran saaminen. Varmasti menee tuonne alkukevääseen, ennen kuin kaikki herkut saadaan asiakkaan saataville, Hakala sanoo.

Tuotteiden saatavuusongelmat eivät tulleet Hakalalle yllätyksenä. Päätökset alkoholilain uudistamisesta tehtiin kiireellä vuoden loppupuolella, eikä panimoille jäänyt paljoa aikaa valmistautumiseen.

Laajasta olutvalikoimastaankin palkittu K-Supermarket Länsiväylä on taistellut samojen ongelmien  kanssa. Vahvojen oluiden menekki on ollut vielä maltillista.

­– Tasaista kokeilua on ollut, mutta ei mitään mahdotonta ryntäystä. Edelleenkin menekki painottuu keskiolutpuolelle, kertoo kauppias Mika Sarestie.

Länsiväylässä aletaan nyt miettiä, mitä olutta tarjotaan keskioluen ja mitä nelosoluen vahvuisena tulevaisuudessa. Juuri nyt Sarestie odottaa, että panimot saavat tuotantoaan suuremmaksi, jotta Länsiväylä voi ostaa erikoisoluita.

– Ei panimotkaan kerkiä määräänsä enempää tekemään, hän toteaa.

Juomakulttuurin muutos näkyy

Ylivoimaisesti suosituimmaksi tuotteeksi on niin Keljon Citymarketissa, Seppälän Prismassa kuin K-Supermarket Länsiväylässä muodostunut Hartwallin Original lonkero, eli niin sanottu aito lonkero.

– Oluissa myynti jakautuu useammalle eri tuotteelle, mutta muissa tuotteissa kysyntä kohdistuu erityisesti tähän lonkeroon, kertoo Seppälän Prismajohtaja Mikko Junttila.

– Vahvempien alkoholituotteiden osalta tämä tuote on myyntilistojen kärjessä, vahvistaa myös Hakala.

Korkeintaan 5,5-prosenttisten alkoholijuomien tuominen kauppoihin on vielä kesken. Esimerkiksi Prismassa alkoholiosastoa muokataan parasta aikaa. Junttila kertoo, että kotimaiset pienpanimot kiinnostavat kuluttajia, ja yhteys juomatapojen muuttumiseen näkyy. Hänen mukaansa yhden maun maistelu ja ruualle sopivan oluen valitseminen on nyt tavanomaisempaa kuin ennen.

Alkoholilain uudistus astui voimaan vuoden alusta. Tällöin päivittäistavarakaupoissa sai alkaa myydä korkeintaan 5,5-prosenttisia alkoholijuomia, eikä juomien tarvinnut enää olla vain käymisteitse valmistettuja.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .