Linja-autoliitto: Liikennepolitiikka tälle vuosisadalle

Liikennekaari luo Linja-autoliiton mukaan pohjaa markkinaehtoiselle toiminnalle.

Linja-autoliitto arvioi, että liikennekaari on liikennepolitiikan merkittävä kokonaisuudistus. Liiton mielestä sääntely yhtenäistyy nyt kerralla, kun aiemmin sitä on yritetty viedä eteenpäin osauudistuksina.

– On hienoa, että hallituspuolueet ovat saavuttaneet poliittisen kompromissin liikennekaaresta. Kaari tuo suomalaisen liikennepolitiikan tälle vuosisadalle, sanoo toimitusjohtaja Mika Mäkilä tiedotteessa.

Liitto uskoo, että markkinoiden avaaminen ja digitalisaation hyödyntäminen parantavat merkittävästi bussipalveluiden tarjontaa ja kiinnostavuutta, mistä suurimman hyödyn saavat asiakkaat ja yrittäjät.

Liikennekaari luo Linja-autoliiton mukaan pohjaa markkinaehtoiselle toiminnalle.

Liitto huomauttaa kuitenkin, että liikennekaaren toteutumista, kuten palvelusetelin käyttöönottoa, on seurattava tarkoin. Linja-autoliitto odottaa nyt sitä, miten valtio irtaantuu Waltti-lippu- ja maksujärjestelmästä. Liiton mukaan järjestelmä on vaikeuttanut matkustamista ja aiheuttanut vakavia markkinahäiriöitä.

SKAL: Yksityiskohdissa hiottavaa

Kuorma-autoyrityksiä edustava Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry (SKAL) on tyytyväinen siihen, että liikennekaaresta on poistettu mahdollisuus harjoittaa tavaraliikennettä ilman liikennelupaa alle 10 000 euron vuotuisella liikevaihdolla.

Yhdistyksen mukaan liikennekaaren yksityiskohdissa on kuitenkin vielä hiottavaa.

SKAL vaatii, että pakettiautojen vapauttaminen liikennelupavelvoitteesta tutkitaan huolella. Mikäli liikennelupa korvautuu rekisterivelvoitteella, on varmistettava – aivan kuten takseillakin – että toimijat ovat hyvämaineisia, vakavaraisia ja niillä on tosiasiallinen toimipaikka Suomessa.

Lisäksi kuljetuskalusto on SKAL:n mukaan rekisteröitävä Suomeen, sillä muuten markkinoiden tasapuolisuus ja samalla hallituksen hyvät tavoitteet vaarantuvat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.