Lisäravinteiden myynti tuplaantunut – tavikset innostuivat bodareiden tavoille

Terveellisten elämäntapojen ja kuntoilun suosio on vauhdittanut lisäravinteiden myyntiä.

Lisäravinteiden myynti on ollut viime vuosina räjähdysmäisessä kasvussa. Terveellisten elämäntapojen ja kuntoilun suosio on vauhdittanut lisäravinteiden myyntiä muun muassa päivittäistavarakaupoissa.

Lisäravinteilla tarkoitetaan valmiiksi pakattuja elintarvikkeita, jotka ovat yhden tai useamman ravintoaineen tai muun aineen tiivistettyjä lähteitä. Niitä ovat esimerkiksi proteiini- ja hiilihydraattijauheet, patukat ja valmisjuomat.

SOK:n valikoimapäällikkö Nina Paavilainen kertoo, että S-ryhmän kaupoissa lisäravinteiden myynti on tuplaantunut kolmessa vuodessa. Eniten myynti kasvoi Paavilaisen mukaan vuosina 2013 ja 2014. Vuonna 2015 myynti pysyi edellisvuosien tasolla.

– Odotamme maltillisen positiivisen kehityksen jatkuvan myös tulevina vuosina, Paavilainen sanoo.

– Proteiinijuomia ja -patukoita käytetään nykyään välipaloina, ja niitä ostavat myös ne, jotka eivät välttämättä harrasta sen suuremmin liikuntaa. Kyse on terveellisimmistä elämäntavoista, joiden myötä esimerkiksi suklaapatukka halutaan korvata proteiinipatukalla.