Lukio ei paranna nuorten talousosaamista

Taloudellisten asioiden tuntemus ja käytännön osaaminen on yhtä heikkoa lukioon pyrkivillä kuin toisen vuoden lukiolaisillakin. Asia paljastui Keski-Suomen kouluissa tehdyssä Tuula Anttolan kauppatieteen pro gradu -tutkielmassa, johon osallistui yli 300 lukio- ja yläasteikäistä nuorta.

Nuorten talousosaaminen on myös kokonaisuudessaan tutkimuksen mukaan heikkoa. Yli puolet nuorista ei ymmärtänyt inflaation ja talletuskoron välistä yhteyttä, eli kuinka inflaatio syö talletuksen arvoa, jos inflaatio on talletuskorkoa suurempi. Nuorista vain joka kymmenes tiesi mitä tarkoittaa yrityksen liikevaihto.

Tutkimuksessa selvisi, että nuorten taloudenhoitokyvyt ovat hyvin polarisoituneita. Osa keskustelee rahankäytöstä vanhempiensa kanssa ja myös hallitsee perusasiat hyvin. Osa taas ei keskustele lainkaan, eikä myöskään ymmärrä taloudenhoidon perusasioita. Heidän rahankäyttönsä on usein holtitonta.

Pojat pärjäsivät tyttöjä paremmin inflaatiota, sijoittamista tai säästämistä koskevissa kysymyksissä. Rahanhallintaan liittyvien kysymysten perusteella tytöt näyttäisivät kuitenkin olevan huolellisempia. Lukioon aikovat ja lukiolaiset pärjäsivät myös ammattikouluun aikovia paremmin.

Tutkimus perustuu kouluissa kerättyyn kyselyaineistoon, jossa nuorille esitettiin sekä käytännöllisiä että teoreettisia kysymyksiä taloudesta.

Suomen hallitus on päättänyt lisätä taloustiedon opetusta vuodesta 2016 lähtien

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.