Lumiosaamisesta vaikea tehdä vientituotetta

Lentoliikenne sujui Helsinki-Vantaan lentokentällä lähes normaalisti tiistaina ja keskiviikkona Suomea piiskanneesta lumisateesta huolimatta. Lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juholan mukaan syynä vaivattomuuteen oli perusteellinen ennalta varautuminen ja pitkä kokemus lumimyräköistä lentokentillä.

 Suomen lentokenttien lumenraivaamisosaaminen herättää kiinnostusta ajoittain myös Euroopassa, mutta esimerkiksi lumiosaamiseen erikoistuneesta Finavian Snow-How'sta ei ole tullut vientituotetta.

Noronen-Juholan mukaan ongelmana on jatkuvien markkinoiden puuttuminen.

– Niillä kentillä, joilla on jatkuvat lumiolosuhteet, on menetelmät olemassa. Puolestaan Keski-Euroopassa asia tulee mieleen, kun lunta tulee ja se unohdetaan, kun lumet sulavat. On kustannuskysymys, halutaanko lumiosaamista pitää yllä.

Euroopassa kiinnostusta on herättänyt esimerkiksi se, kuinka kunnossapitoyksikkö ja lennonjohto saadaan toimimaan saumattomasti yhteen kovassa lumitilanteessa.

Toisin kuin esimerkiksi Britannian lentokentillä, Helsinki-Vantaan lentokenttää ei suljeta lumen auraustöiden ajaksi. Lennonjohto antaa auraajille tilaa kentän ollessa toiminnassa.

– Tätä on kuitenkin vaikea myydä ja konsultoida ulkomaille, koska homma lähtee liikkeelle johtamistasosta asti, Noronen-Juhola sanoo.

Vastaan tulee helposti myös esimerkiksi maan työlainsäädäntö, jolloin esimerkiksi toimintamallia lumimyräkän aikaisista työvuoroista on vaikea kopioida suoraan muualle.

– Se mikä onnistuu jossain muussa maassa, ei välttämättä toimi muualla, Noronen-Juhola sanoi.

Pahin lumimyräkkä taittumassa