Luotsiveneen ohjaamo paljastui loukuksi – onnettomuus johtaa teknisiin muutoksiin veneissä

Ongelma koskee useimpia työveneitä: "Aika usein siellä on yksi ovi ulos ohjaamosta".

Joulukuussa Suomenlahdella sattunut kohtalokas luotsiveneonnettomuus johtaa teknisiin muutoksiin luotsiveneissä. Onnettomuustutkintakeskus kertoi keskiviikkona väliaikatietoja turvallisuustutkinnastaan ja ilmoitti havainneensa, että luotsiveneestä oli käytännössä mahdotonta pelastautua kaatumistilanteessa.

Luotsiveneitä operoiva Finnpilot Pilotage kertoi huomanneensa omissa analyyseissään saman ongelman ja tekevänsä sen vuoksi muutoksia kaikkiin veneisiinsä.

Onnettomuus sattui 8. joulukuuta Emäsalon eteläpuolella. Luotsivene L242 kaatui, ja ohjaamossa olleet kuljettaja ja turvamies kuolivat.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan pelastautumisen vaikeus johtuu siitä, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti, joka johtaa veneen peräkannelle. Lisäksi veneen kaaduttua vesimassojen paine vaikeuttaa uloskäynnin avaamista.

– Teemme useampia pienempiä teknisiä muutoksia. Niiden avulla sieltä pystytään poistumaan myös vaihtoehtoisia reittejä pitkin, Finnpilotin kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara kertoi STT:lle.

Muutokset kymmeniin veneisiin

Finnpilot teki onnettomuuden jälkeen laajan sisäisen analyysin tapahtuneesta.

– Tämä sama kehittämistarve havaittiin. Jos vene jostain syystä pääsee kaatumaan, meidän täytyy taata sellainen evakuointireitti, joka toimii siinäkin tilanteessa varmasti, Marjasvaara sanoi.

Finnpilotilla on 29 nopeaa luotsivenettä, jotka ovat nyt talvitelakalla. Kaikkiin niihin tehdään Marjasvaaran mukaan tarvittavat muutokset ennen kuin veneitä aletaan taas käyttää jäiden lähdettyä. Jatkossa muutoksia tehdään myös muihin veneisiin.

Marjasvaara huomauttaa, että nyt esiin nostettu kehittämistarve koskee laajasti koko työvenekalustoa.

– Aika usein siellä on yksi ovi ulos ohjaamosta. Nyt sitten tämän kautta huomattiin, että sillä voi olla yhteys tämän onnettomuuden surulliseen lopputulokseen.

Otkes kertoi myös, että onnettomuusvene oli sääntöjen mukainen. Vene oli rakennettu vuonna 2015.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Merionnettomuuksien määrä väheni Suomen vesialueilla