Luvaton mainonta rehottaa Jyväskylässä – onko marjamyyjillä erikoisluvat?

Liikennevirastolla on selkeät säännöt tienvarsimainonnan sijoittelulle. Mainoksia ei saa laittaa esimerkiksi liittymäalueille eikä kiinnittää liikennemerkkeihin. Se on järkeenkäypää, koska liikennemerkkien pitää erottua ja väärinsijoitellut mainoskyltit voivat olla vaaraksi liikenteelle.

Jyväskylän kesää koristavat kuitenkin monet mainoskyltit, jotka näyttävät rikkovan räikeästi sääntöjä. Marjamyyjien kaupalliset kyltit rehottavat villinä eri puolilla kaupunkia, myös risteysalueilla. Mainoksia on jopa kahlittu kettingeillä kiinni liikennemerkkeihin.

Onko marjamyyjillä erikoisluvat vai mistä on kyse?

Jyväskylän kaupungin katupäällikkö Tuula Smolander vahvistaa, että kyseessä on luvaton toiminta. Kaupungilla ei ole ilmaisia mainospaikkoja. Luvalliset paikat on vuokrattu sopimusyrityksille, joiden kautta kauppias voi ostaa maksullista mainostilaa.

Smolanderin mukaan villi mainonta on ongelmallista kadunpitäjän kannalta, koska lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta sakkoihin eikä sanktioihin.

– Puutumme räikeimpiin ja pahimpiin tapauksiin sitä mukaa kuin niitä huomataan ja resursseja on. Ensisijaisesti kehotamme mainostajaa poistamaan kyltit, ja jos ei uskota, niin keräämme kyltit talteen, toteaa Smolander.

Myöskään kylttien talteenotosta ei lankea automaattisesti laskua luvattomalle mainostajalle. Vaikuttaa siltä, että porsaanreikää käytetään härskisti hyväksi.

–  On turhauttavaa, että samoille yrityksille pitää monta kertaa huomauttaa samoista mainoksista, harmittelee Smolander.

 

Keski-Suomen Ely-keskuksen aluevastaavan Timo Hyvösen mukaan mainokset ovat yksiselitteisesti luvattomia, jos ne ovat tiealueella, esimerkiksi liikennesaarekkeiden kiveyksillä, liittymien näkemäalueilla tai liikennemerkeissä kiinni.

– Tienpitäjällä on oikeus poistaa tällaiset luvattomat mainokset välittömästi. Se kuuluu hoitourakoitsijan tehtäviin, toteaa Hyvönen.

Luvatonta mainontaa voidaan tarkastella myös reilun meiningin kannalta. Onko oikein, että toinen yritys maksaa mainoksestaan ja toinen ottaa oman käden oikeudella ilmaisen mainospaikan? Villi mainostaja syö myös niiden yritysten leipää, jotka myyvät mainostilaa.

– Minä en paljon arvosta sellaista kauppiasta, joka ei arvosta toisten yrittäjien työtä, lopettaa Tuula Smolander.

 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .