Mäntyharjun kemikaalivaunuturman vesinäytteiden tuloksia arvioidaan tiistaina

Tutkinnan keskeisiä kysymyksiä, miksi vaunuletka pääsi liikkumaan.

Mäntyharjun lauantaisen kemikaaliturman jäljiltä vesinäytteiden ottoa jatkettiin maanantaina. Ensimmäisiä tuloksia vesinäytteistä saadaan viimeistään tiistaiaamuna, kertoi Etelä-Savon ely-keskuksen ylijohtaja Pekka Häkkinen.

Vesinäytteitä on otettu useista ojista ja lammista, joista vesi kulkeutuu onnettomuuspaikalta vajaan kymmenen kilometrin päässä olevaan Sarkaveteen.

Häkkisen mukaan eri viranomaiset keskustelevat vesinäytteiden tuloksista ja asian jatkotoimista tiistaina.

Vastuu jälkitorjunnasta ja vahingon hoitamisesta on Häkkisen mukaan Liikennevirastolla, joka rupeaa hoitamaan vioittuneita vaunuja pois paikalta ja toisaalta vastaamaan onnettomuuspaikan puhdistamisesta.

– Vahingoittunut vaunu ja siinä kiinni oleva vaunu on tyhjennetty (bensiinin valmistuksessa käytettävästä metyylitertiaaributyylieetteristä MTBE). Lisäksi tukittiin rumpu, jota kautta kemikaalia pääsi sivuojasta eteenpäin, Häkkinen sanoi.

Ympäristövahingon jälkiselvittelyssä vastuu on kunnallisilla ympäristönsuojeluviranomaisilla, eli Mikkelin seudun ympäristöpalveluilla, jota ely-keskus konsultoi ja tukee, Häkkinen lisää.

Kemikaalit matkalla kolmanteen maahan

Mäntyharjun kemikaalivaunut olivat matkalla Kotkan Mussalon satamaan, ilmoitti VR maanantaina. VR kertoi pysäköineensä 21. maaliskuuta Kinnin liikennepaikalle 50 Venäjältä Suomeen tuotua tavaravaunua odottamaan jatkokuljetusta kemikaaliasiakkaan terminaaliin Mussaloon.

Kemikaalit on ollut määrä laivata Suomesta edelleen kolmanteen maahan.

Säilytykseen Mäntyharjun Kinnin liikennepaikalla oli VR:n mukaan saatu lupa Liikennevirastolta, ja Liikenneviraston rataliikennekeskusta oli informoitu pysäköinnistä asianmukaisesti. Vaunujen paikallaan pysyminen oli varmistettu lukittavilla pysäytyskengillä ja valvonta oli järjestetty VR:n turvallisuusohjeen mukaisesti.

Vaunut sisälsivät metyylitertiaaributyylieetteriä, jota lauantaina havaitussa onnettomuudessa ehti valua maahan arviolta 35 000 litraa.

Onnettomuuden tutkinta oli maanantaina kesken. Tutkinnassa keskitytään VR:n mukaan selvittämään, miksi vaunuletka pääsi liikkumaan.

Ympäristön kannalta ratkaisevaa on se, miten laajasti ja vakavasti maata ja vesistöä on saastunut.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

VR: Mäntyharjun kemikaalivaunut olivat matkalla Mussalon satamaan

Matkustajajunat korvataan busseilla Mäntyharjulla tänään – Savon radan liikenne viivästelee

Mäntyharjun turmakemikaali vaarallista lähivesistöille

Mäntyharjun säiliövaunuletkan kuljetus ollut VR:n vastuulla – Viestintäjohtaja: Totta kai meillä on kaikki siihen liittyvä tieto olemassa

Mäntyharjun turmavaunut olivat venäläisiä

Asiantuntija Mäntyharjulla vuotaneesta kemikaalista: Aine hajoaa hitaasti, palovaara säilyy maastossa jonkin aikaa

Mäntyharjulla suuronnettomuusvaara, kymmeniä tuhansia litroja vaarallista, herkästi syttyvää ainetta valui maastoon