Maahanmuuttajat huomioidaan kouluissa, joissa heitä on paljon tai vähän

Maahanmuuttajataustaisten koulutustarjonta ja oppimisen tuki ovat hyvällä tasolla kunnissa ja kuntayhtymissä, joissa maahanmuuttajataustaisia oppijoita on paljon tai vähän. Sen sijaan koulutuksen järjestäjät, joilla kyseisiä oppilaita tai opiskelijoita on 51–100, kokevat heidän tarpeisiinsa vastaamisen selvästi vaikeammaksi.

Tiedot käyvät ilmi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen raportista. Pääsääntöisesti koulutuksen järjestäjät arvioivat tunnistavansa maahanmuuttajataustaisten tarpeet varsin hyvin.

Eniten vaikeuksia on oppilaitoksissa, joissa maahanmuuttajia on niin paljon, ettei heidän asioidensa yksilöllinen käsittely onnistu, mutta kuitenkin niin vähän, ettei strategisissa linjauksissa ole kohdistettu heihin erityishuomiota.

– Tällaisissa oppilaitoksissa he tietyllä tavalla häviävät kantaväestön joukkoon, arviointiryhmän puheenjohtaja Katri Kuukka kertoo.

Kyseiset koulutuksen järjestäjät ovat useimmiten kaupunkimaisilla alueilla.

Tuoreeseen arviointiin osallistui 375 esi- ja perusopetuksen sekä lukio- ja ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjää. Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että maahanmuuttajataustaisten koulumenestys on keskimäärin heikompaa kuin valtaväestön.