Maahanmuuttajien kielikoulutus on sirpaleista

Tuoreen selvityksen mukaan maahanmuuttajien kielikoulutuksessa on parantamisen varaa. Kotoutettavat joko jäävät kurssikierteeseen tai eivät pääse omassa tahdissaan eteenpäin. Maahanmuuttajat eivät saa aina riittävästi tietoa ja ohjausta.

Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen tekemän selvityksen mukaan opetussuunnitelmasuosituksen kielitaitokäsitys ei toteudu kaikilta osin kielikoulutuksessa. Luokkahuonelähtöinen ja kielioppiin keskittyvä opetustapa ei harjaannuta kielenkäyttöön.

Erikoistutkija Sari Pöyhösen mukaan kielenopetus tulisi integroida työelämään ja toimimiseen yhteiskunnassa kielenopetuksen alusta alkaen, vaikka varsinainen työelämäjakso olisikin vasta myöhäisemmässä vaiheessa. Opettajille tulisi tarjota koulutusta toiminnallisen kielitaidon opettamiseen sekä välineitä ja tukea opetuksen eriyttämiseen. Ammattitaidon kehittämisen vastuu ei tulisi olla vain yksittäisellä opettajalla, vaan systeemisesti oppilaitoksen toimintakulttuurissa ja laajemmin opettajankoulutuksessa.

Kotoutuminen tulisikin nähdä paitsi työllistymisen myös elämänhallinnan näkökulmasta, selvityksessä todetaan. Kotoutumiskoulutus ei pitäisi Pöhösen mukaan olla vain viranomaisvetoista, vaan maahanmuuttajajärjestöt tulisi juurruttaa osaksi kotoutumista. Vertaistukitoimintaakin olisi selvityksen mukaan hyvä lisätä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.