Maanteiden talvihoitoon etsitään parannusta urakkasopimuksista

Liikennevirasto korotti myös monen maantien hoitoluokkaa.

Liikennevirasto pyrkii parantamaan Suomen maanteiden talvihoidon tasoa uudenlaisilla urakkasopimuksilla. Varsinkin raskaan liikenteen kuljettajat ovat olleet jo pitkään tyytymättömiä maanteiden talvihoitoon.

– Urakkamalli pistetään uusiksi. Se on isoimpia ja rohkeimpia asioita, mitä ollaan 20 vuoteen tehty,

kunnossapidon ja digitalisaation asiantuntija Otto Kärki Liikennevirastosta sanoo.

Tällä hetkellä Liikennevirasto on kilpailuttanut maanteiden hoidon pääurakat, jotka ovat olleet kuudella toimijalla: Destialla, YIT:llä, Lemminkäisellä, NCC:llä, Savon kuljetuksella ja Tapio Pahkakakangas Oy:llä. Nämä ovat puolestaan kilpailuttaneet tienhoidon pienempiin aliurakoihin.

Kärjen mukaan nykyisessä mallissa on kuitenkin riskien jaossa haasteita, eikä laatu ole aina kaikilta osin vastannut tavoitteita. Osittain Kärki pistää tämän myös ilmastonmuutoksen ja entistä nopeammin vaihtuvien säätilojen piikkiin.

Uuden urakkamallin toivotaan parantavan talvihoidon laatua.

Liikennevirasto on kokeillut uutta urakkamallia vuodesta 2014 lähtien Espoossa, josta se on jo laajennettu Raaseporin ja Lahden urakka-alueille. Mallia on tarkoitus laajentaa noin viidesosaan Suomen tienhoidon pääurakoista vuodesta 2019 alkaen ja mahdollisesti myöhemmin edelleen, sillä tähän mennessä kokemukset ovat olleet erittäin lupaavia.

Uusi urakkamalli perustuu tavoitehintaan. Mikäli tavoitehinta ylittyy esimerkiksi runsaslumisen talven takia, kustannukset tasataan Liikenneviraston ja pääurakoitsijan välillä tietyillä suhdeluvuilla.

– Uusi malli mahdollistaa joustavamman reagoinnin. Esimerkiksi jos jossakin sataa paljon lunta, urakoitsija voi reagoida joustavammin tilanteeseen pelkäämättä koko ajan lyhyen aikavälin taloudellisia seurauksia, Kärki havainnollistaa.

Raskaalta liikenteeltä risuja

Maanteiden talvihoito on saanut pitkään alhaisia arvosanoja tyytyväisyysmittauksissa varsinkin raskaan liikenteen kuljettajilta.

– Tämän hetken talvihoito kaipaa ehdottomasti parantamista, Kuljetusalanyrittäjien etujärjestö SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen toteaa.

Hänen mukaansa tällä hetkellä liukkauden torjunnan ja auraamisen lähtökynnys on liian korkea.

– Pääurakoitsija saattaa omilla toimenpiteillään edellyttää, että tielle ei mennä heti hoitamaan sitä kuntoon. Tavoitteena on säästää ja saada aikaan kannattavampi urakka, tietyssä mielessä vetää kotiin päin, Lehtonen huomauttaa.

Lehtonen pitää erittäin positiivisena Liikenneviraston suunnitelmia muuttaa urakkamallia.

– Ilolla olen seurannut, että urakkamuotoa muutetaan sellaiseksi, että vain tekemällä työtä saa korvauksen, eikä sillä, että jättää tekemättä, hän sanoo.

Maanteiden talvihoidon laatuongelmat johtuvat pääosin rahapulasta. Kärjen mukaan talvihoitoon käytettävä rahasumma – noin 100 miljoonaa euroa – ei ole juurikaan kasvanut sitten vuoden 2005, vaikka liikennemäärät ovat samaan aikaan varsinkin pääteillä kasvaneet jopa neljänneksellä. Vuosina 2013–2016 maanteiden hoitoluokkia ei myöskään nostettu muuta kuin yksittäistapauksina. Nyt Liikennevirasto on kuitenkin vuoden 2017 ja 2018 aikana nostanut pahiten jälkeen jääneiden tieosuuksien hoitoluokkia.

Näin hoidetaan

Teiden talvihoidossa yleensä lumi aurataan ensin ja liukkaus torjutaan sen jälkeen.

Vilkkaimmat tiet aurataan ensin.

Tavoitteena on, ettei vilkasliikenteisillä teillä ja kevyen liikenteen väylillä lunta saisi olla muutamaa senttiä enempää.

Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiltä 2–3 tunnissa ja kevyen liikenteen väyliltä viimeistään neljässä tunnissa.

Vähäliikenteisillä teillä voi olla lunta ajoittain kymmenen senttiä ja lumi tulisi aurata kuudessa tunnissa.

Vilkasliikenteisillä teillä liukkautta torjutaan suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla tai karhentamalla polannetta.

Toimenpiteet liukkauden torjumiseksi vilkasliikenteisillä pääteillä tehdään pääosin ennakkoon, mutta kuitenkin 2–3 tunnin kuluessa liukkauden havaitsemisesta.

Alempiluokkaisilla teillä liukkaus pyritään torjumaan 6–8 tunnin kuluessa liukkauden havaitsemisesta, mutta vaikeimmissa sääolosuhteissa voi lievää liukkautta esiintyä pidempään.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .