Maksamattomat puhelinlaskut lisääntyivät rajusti

Puhelin-, tiedonsiirto- ja polttoainelaskut tuottavat ongelmia yhä useammille. Suomen Asiakastieto Oy:n tuoreen tilaston mukaan juuri näiden maksuhäiriöt kasvoivat eniten viime vuonna.

Vuodesta 2011 maksuhäiriöiden määrä puhelin-, tiedonsiirto- ja polttoainelaskussa peräti kaksinkertaistui.

Viime vuonna maksuhäiriömerkintöjä sai 257 000 kuluttajaa eli 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Häiriöitä on nyt ennätysmäärä. Viimeksi näin paljon maksuhäiriöitä oli vuonna 1998.

Yhteensä kuluttajille kertyi 1,7 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää eli keskimäärin seitsemän jokaiselle vuoden kuluessa rekisteriin päätyneelle. Osalla rekisteröidyistä häiriömerkintöjä on vain yksi, mutta joillekin niitä voi kertyä useita satoja, Asiakastieto kertoo.

Suomen Asiakastieto Oy:n luottotietorekisterissä on jo 346 000 kuluttajaa. Suurimmalla osalla heistä tuorein merkintä on alle vuoden vanha eli uuden merkinnän riski on erittäin korkea.