Mediainnovaatiopalkintoja joukkoistukselle ja faktantarkistukselle

Liikenne- ja viestintäministeriön mediainnovaatiokilpailun palkinnot on jaettu kymmenelle työlle. Tuomariston mukaan taso oli kova ja työt tasaväkisiä. Yksi palkinto jaettiin maksullisten mediasisältöjen agregaattori Primelle sekä "journalismin Spotifyksi" nimetylle Aatokselle, jotka saivat kumpikin 25 000 euroa.

Prime on digitaalinen palvelu, jossa lukija saa maksua vastaan käyttöönsä valikoidut suomalaiset ja kansainväliset laatumediat, jotka ovat maksumuurin takana. Aatos.net on ansaintamalli, jossa asiakas saa yhdellä kuukausimaksulla käyttöönsä hänelle räätälöidyt aikakausilehtisisällöt usealta lehtitalolta. Kahden palkinnonsaajan toivotaan tekevän yhteistyötä.

Faktantarkistusta harjoittava Faktabaari sai 30 000 euroa. Palkinnoille pääsi myös 20 000 euroa saanut Puukko Media, joka julkaisee raportteja sodasta, yhteiskunnallisista ilmiöistä ja alakulttuureista sekä audiosisältöjen jakoa kehittävä Verner, jolle annettiin 10 000 euroa.

Yrityssarjassa palkittiin Longplify, joka tarjoaa alustoista riippumattoman alustan pitkien verkkosisältöjen lukemiselle sekä Rapport, joka kerää rahoitusta juttuhankkeisiin joukkoistamalla. Molemmat saivat 40?000 euroa.

Lisäksi jaettiin kolme 10 000 euron palkintoa. Leia ePaperi on paperilehden korvaava kokonaispalvelu, Datomik analysoi kuluttajien käyttäytymistä verkossa, Tässä ja Nyt tarjoaa käyttäjän tilanteeseen kohdennettua mobiilimainontaa.

Mediainnovaatiokisaan ilmoitettiin alunperin 117 kisatyötä. Finaaliin valittiin kaikkiaan 20 työtä. Kilpailun tavoite oli edistää suomalaisen media-alan siirtymistä digiaikaan.

– Vanhat toiminta- ja ansaintamallit eivät enää päde. Tarvitsemme visioita ja konkreettisia ehdotuksia siitä, miltä mediamaailma huomenna näyttää ja millaisia mediapalveluja suomalaiset kuluttajat haluavat tulevaisuudessa käyttää, totesi opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru (sd.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.