Mekaanikkoja vaaditaan takaisin maakuntien kentille

Lentokonemekaanikkojen siirtäminen muutama vuosi sitten maakuntien lentokentiltä pääkaupunkiseudulle viivästyttää Finnairin koneiden huoltotoimia ruuhka-aikoina.

- Lomaliikenteessä on sellainen piirre, että eksoottisiin kohteisiin lennetään maakunnasta. Kone lähtee Helsingistä ja poimii ihmisiä maakunnasta. Sitten se lentää Teneriffalle ja sieltä Ouluun. Sitten taas Teneriffalle, josta se palaa esimerkiksi Kuopioon. Suurin valmius huoltotoimenpiteiden tekemiseen on kuitenkin Helsingissä, kertoo lentokonehuollon päällikkö Janne Tarvainen Finnair Tekniikasta.

Finnairilla on kotimaan kentillä lentokonemekaanikkoja vain Helsingissä ja Oulussa.

Lentäjä tekee mekaanikon työn

Ennen mekaanikot tekivät koneelle välilaskutarkistuksen ja raportoivat kierroksensa tuloksesta lentokapteenille. Nykyään kapteeni vetää keltaisen huomioliivin ylleen ja katsoo, että kone on ulkopuoleltakin lentokuntoisen näköinen.

- Kyllä ammattimekaanikon silmä ja ammattitaito on aivan eri luokkaa kuin lentäjän, joka kiertää koneen ja tekee oman silmäilynsä. Ja mekaanikko pitää kuitenkin hälyttää korjaamaan vika, jos lentäjä jotain huomaa, muistuttaa Finnair Oyj:n pääluottamusmies Esa Suokas.

Hän tervehtisi ilolla kehitystä, joka palauttaisi mekaanikot takaisin maakuntakentille. Se voisi nopeuttaa joidenkin huoltotoimenpiteiden välttämättömyyden havaitsemista.

Suokas uskoo kuitenkin, ettei Finnairin kelkka tässä asiassa käänny.

Siinä kelkkaa on jouduttu kääntämään, että eläkeputkeen kaksi vuotta sitten ohjattuja mekaanikkoja on alettu houkutella takaisin töihin.

- Ammattimekaanikkoja ei aivan hetkessä saa. Ei olisi saanut päästää silloin eläkeputkeen. Varmasti kaikki myöntävät, että töitä suhteessa työntekijöihin on nyt liikaa ja tilanne vain pahenee, sanoo Suokas, jolla on lentokonemekaanikon tausta.

Tarvainen ja Suokas korostavat, että lentokoneita huolletaan riittävästi, vaikka huoltoajat ovat lyhentyneet. Ylimääräiseen rassaukseen ei olekaan aikaa, jos koneet ovat vuorokaudessa ilmassa keskimäärin 14,5 tuntia, kuten Finnairin lomalennoilla käyttämät Boeing 757 -koneet olivat joulukuussa.

Huoltoajat näkyvät lähtöajoissa

Suokkaan mukaan viime aikojen teknisten ongelmien taustalta ei paljastu koneiden heikko huolto, vaan jonkin osan "vikaantuminen".

- Kyllä Ferrarikin joskus formuloissa keskeyttää, kun siihen tulee tekninen vika. Kaikille vikaantumisille ei voi mitään. Tässä on ollut huonoa tuuria, Suokas muistuttaa.

Koneiden pienet viivästymiset kyllä johtuvat usein huoltoaikojen venymisistä. Mekaanikkoja ei ole tarpeeksi, joten he eivät suoriudu huolloista kaavaillussa ajassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Jyväskylän kaupunki salaa valtaosan Alvan myyntiä selvittäneestä konsulttisopimuksesta – "Kaupunki tuntuu toimineen tosi kevyillä perusteilla", arvioi tutkija

Mänttä-Vilppulan kohutun lentokenttähankkeen sopimus herättää paljon kysymyksiä: "Ei tunnu olevan oikein päätä eikä häntää"

Kohu Mänttä-Vilppulan rakennushankkeesta ei näytä hätkäyttävän Tahkolla ja Luumäellä – "Ei ole ilmennyt mitään sellaista, mistä pitäisi olla huolestunut"

Kommentti: Repimisestä rakentamiseen

Kyyjärveläisen Ilpo Sääksjärven elämä on muuttumassa irtisanomisen seurauksena – "Olen miettinyt, millä tavalla työnantaja valitsee irtisanottavat"

Henkilöauto päätyi yöllä ojaan Saarijärvellä – kuljettajaa ei löydetty

Yön uutiskooste: Oslossa ylipistosairaalan työntekijällä on todettu koronavirustartunta, Wall Streetilla heikoin viikko sitten vuoden 2008 finanssikriisin

Opettajankoulutukseen hakeville on tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteinen soveltuvuuskoe – “Sukupuoli ei ole arviointikriteeri”

Ajatustyössä täytyy osata sanoa ei – keskitytkö oikeisiin asioihin?

Tiesitkö, että ilman karkauspäivää talvi osuisi ennen pitkää heinäkuulle? – Säynätsalolainen Hanne Hytönen täyttää tänään sekä 36 että 9 vuotta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.