Mekaanikkoja vaaditaan takaisin maakuntien kentille

Lentokonemekaanikkojen siirtäminen muutama vuosi sitten maakuntien lentokentiltä pääkaupunkiseudulle viivästyttää Finnairin koneiden huoltotoimia ruuhka-aikoina.

- Lomaliikenteessä on sellainen piirre, että eksoottisiin kohteisiin lennetään maakunnasta. Kone lähtee Helsingistä ja poimii ihmisiä maakunnasta. Sitten se lentää Teneriffalle ja sieltä Ouluun. Sitten taas Teneriffalle, josta se palaa esimerkiksi Kuopioon. Suurin valmius huoltotoimenpiteiden tekemiseen on kuitenkin Helsingissä, kertoo lentokonehuollon päällikkö Janne Tarvainen Finnair Tekniikasta.

Finnairilla on kotimaan kentillä lentokonemekaanikkoja vain Helsingissä ja Oulussa.

Lentäjä tekee mekaanikon työn

Ennen mekaanikot tekivät koneelle välilaskutarkistuksen ja raportoivat kierroksensa tuloksesta lentokapteenille. Nykyään kapteeni vetää keltaisen huomioliivin ylleen ja katsoo, että kone on ulkopuoleltakin lentokuntoisen näköinen.

- Kyllä ammattimekaanikon silmä ja ammattitaito on aivan eri luokkaa kuin lentäjän, joka kiertää koneen ja tekee oman silmäilynsä. Ja mekaanikko pitää kuitenkin hälyttää korjaamaan vika, jos lentäjä jotain huomaa, muistuttaa Finnair Oyj:n pääluottamusmies Esa Suokas.

Hän tervehtisi ilolla kehitystä, joka palauttaisi mekaanikot takaisin maakuntakentille. Se voisi nopeuttaa joidenkin huoltotoimenpiteiden välttämättömyyden havaitsemista.

Suokas uskoo kuitenkin, ettei Finnairin kelkka tässä asiassa käänny.

Siinä kelkkaa on jouduttu kääntämään, että eläkeputkeen kaksi vuotta sitten ohjattuja mekaanikkoja on alettu houkutella takaisin töihin.

- Ammattimekaanikkoja ei aivan hetkessä saa. Ei olisi saanut päästää silloin eläkeputkeen. Varmasti kaikki myöntävät, että töitä suhteessa työntekijöihin on nyt liikaa ja tilanne vain pahenee, sanoo Suokas, jolla on lentokonemekaanikon tausta.

Tarvainen ja Suokas korostavat, että lentokoneita huolletaan riittävästi, vaikka huoltoajat ovat lyhentyneet. Ylimääräiseen rassaukseen ei olekaan aikaa, jos koneet ovat vuorokaudessa ilmassa keskimäärin 14,5 tuntia, kuten Finnairin lomalennoilla käyttämät Boeing 757 -koneet olivat joulukuussa.

Huoltoajat näkyvät lähtöajoissa

Suokkaan mukaan viime aikojen teknisten ongelmien taustalta ei paljastu koneiden heikko huolto, vaan jonkin osan "vikaantuminen".

- Kyllä Ferrarikin joskus formuloissa keskeyttää, kun siihen tulee tekninen vika. Kaikille vikaantumisille ei voi mitään. Tässä on ollut huonoa tuuria, Suokas muistuttaa.

Koneiden pienet viivästymiset kyllä johtuvat usein huoltoaikojen venymisistä. Mekaanikkoja ei ole tarpeeksi, joten he eivät suoriudu huolloista kaavaillussa ajassa.