Metro vie Matinkylään aikaisintaan heinäkuussa

Nykyiset bussilinjat kulkisivat ensin rinnan metron kanssa.

Seuraava metrojuna Espoon Matinkylään kolmen minuutin kuluttua, kertoo aikataulunäyttö Tapiolan metroasemalla Espoossa.

Upouuden aseman liukuportaat rullaavat jo, valot palavat ja se junakin kulkee – mutta vasta testiajossa.

Länsimetro-yhtiö kertoi perjantaina koeajotilaisuudessaan, että se on luopunut aiemmasta tavoitteestaan avata metroliikenne ensin Tapiolaan ja vasta seuraavassa vaiheessa Matinkylään. Yhtiö tähtää toimitusjohtaja Ville Saksin mukaan siihen, että tekninen valmius liikenteen aloittamiselle koko Ruoholahti–Matinkylä-välillä on olemassa kesäkuussa.

– Haluamme olla avoimia siitä, että yllättäviä asioita voi aina tulla. Tällä hetkellä näköpiirissä ei kuitenkaan ole sellaisia (tekijöitä), jotka aikataulua vielä muuttaisivat, Saksi sanoi.

Metroliikenteen aloitusta on lykätty useita kertoja, viimeksi tammikuun lopussa paloliukuovien sulkeutumisessa ilmenneiden puutteiden vuoksi. Saksin mukaan oviin on saatu uudet moottorit ja testeissä ne ovat toimineet hyvin.

Metrojunissa jatketaan yhä pelastusviranomaisten ja rakennusvalvonnan edellyttämiä testauksia. Kun viranomaiset näyttävät vihreää valoa, Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) päättää ajankohdan, jolloin metroliikenne voi turvallisesti käynnistyä.

Lopullisen päätöksen metroliikenteen aloittamisesta tekee Helsingin seudun liikenne (HSL), jolla on valmius aloittaa liikenne Matinkylään heinäkuussa, sanoo toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Toukokuussa tärkeä välietappi

Liikenteen aloittaminen heinäkuussa edellyttää Rihtniemen mukaan sitä, että Länsimetro saa oman työnsä valmiiksi kesäkuuksi, kuten yhtiö on arvioinut. Lisäksi HSL tarvitsee tiedon metron valmistumisajasta viimeistään toukokuun alussa.

– Kun saamme varman tiedon, uskallamme tehdä sopimukset bussiliikennöitsijöiden kanssa tästä uudenlaisesta liikenteestä. Tarvitaan muutaman kuukauden aika, että he pystyvät suunnittelemaan kuljettajien työvuorot, Rihtniemi sanoo.

Rihtniemen mukaan nykyiset bussilinjat kulkisivat ensin rinnan metron kanssa. Liityntäliikenne käynnistyisi 14. elokuuta samalla, kun siirrytään talviliikenteen aikatauluihin.

– Lähtökohtamme on, että 2–4 viikkoa olisi aikaa, jolloin suora bussiliikenne olisi edelleen käytössä mutta metro jo kulkisi. Siitä saataisiin kokemuksia metron kulkemisesta.

Jos metron valmistuminen vahvistuu toukokuun alussa, matkustajille muutoksista voitaisiin Rihtniemen mukaan tiedottaa touko-kesäkuun tienoilla.

Länsimetron kokonaiskustannukset ovat nousseet lukuisten takaiskujen myötä 1,186 miljardiin euroon. Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo sanoi perjantaina, että tässä summassa "ollaan edelleen".

Metron jatkeen Matinkylästä Espoon Kivenlahteen on arvioitu valmistuvan aikaisintaan 2020.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Länsimetron liikenne voi alkaa aikaisintaan loppukesästä