Mielipidevaikuttajat lukevat lehtiä muita enemmän

Suomalainen pystyy vaikuttamaan toisen mielipiteisiin parhaiten ruokaan liittyvissä asioissa. Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan tämä aihe yhdistää kaikkia niitä Euroopan maita, joissa on tutkittu eri toimialoihin liittyvää mielipidejohtajuutta. Vaateasioiden vaikuttajina me suomalaiset emme pärjää muulle Euroopalle. Meidän erikoisalaamme ovat terveys ja hyvinvointi.

Suomalaiset mielipidevaikuttajat saavat ajatuksia ja ideoita painetuista lehdistä, sillä kaikilla tutkituilla aihealueilla heidän suhteellinen osuutensa on lehtien lukijoista muuta väestöä suurempi.

WOM (Word of Mouth) tarkoittaa kuluttajien keskinäistä kommunikaatiota tuotteista, palveluista ja brändeistä. Suomessa on nyt ensi kertaa tutkittu tätä ilmiötä syvällisemmin osana Kansallista Mediatutkimusta.

- WOMin kirkkainta kärkeä, eli Vaikuttajamestareita, ovat henkilöt, jotka puhuvat jostakin aihepiiristä useiden ihmisten kanssa, osaavat antaa siitä erittäin paljon tietoa keskustellessaan muiden kanssa sekä osaavat erittäin tai melko todennäköisesti vakuuttaa muut mielipiteellään tällä aihealueella, sanoo toimialajohtaja Tina Wessman TNS Gallup Oy:stä.

- Suomalaisista noin viidennes (21 %) on jonkun tutkimuksessa selvitetyn aihealueen Vaikuttajamestari. Tällaiset henkilöt ovat keskimäärin kahden eri aihealueen Vaikuttajamestareita. Kaikille Vaikuttajamestareille on ominaista aktiivisuus, oman kiinnostusalueensa seuraaminen keskimääräistä enemmän aikakaus- ja sanomalehdistä sekä

muita positiivisempi suhtautuminen myös mainontaan, valottaa Tina Wessman.

Ruoka ja ruoanlaitto kiinnostavat suomalaisia

Tutkituista aihealueista puheenaiheena suosituin on ruoka ja ruoanlaitto. Suomalaiset kokevat myös osaavansa antaa siitä eniten tietoa ja vakuuttaa tällä aihealueella muut parhaiten mielipiteellään. Kahdeksan prosenttia suomalaisista on ruoan ja ruoanlaiton Vaikuttajamestareita. Näistä henkilöistä neljännes on Vaikuttajamestareita myös terveyden ja hyvinvoinnin alueella.

Kaksi kolmasosaa ruoan ja ruoanlaiton Vaikuttajamestareista on naisia. Nämä Vaikuttajamestarit käyttävät huomattavasti muita enemmän rahaa viikoittaisiin päivittäistavaraostoksiin ja käyvät myös ahkerasti kahviloissa sekä ulkona syömässä iltaisin. He myös arvostavat tuotteiden hyvää laatua ja tuoreutta, laajoja valikoimia ja "helppoa ja vaivatonta" ostamista valitessaan päivittäistavarakauppansa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.