Ministeriö käynnistää kokeilun vapaaehtoisesta autoilun rajoittamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää kokeilun, jossa yli 65-vuotiaiden ajoturvallisuutta kohennetaan vapaaehtoisella autoilun rajoittamisella.

Kokeilussa ajoterveysvaatimukset täyttävä kuljettaja välttää ajamista tilanteissa, jotka kokee ongelmallisiksi.

Taustalla ovat tilastot, joiden mukaan ajokorttien määrään suhteutettuna iäkkäille sattuu enemmän vakavia liikenneonnettomuuksia kuin työikäisille.

– Kokeilu on tarkoitus aloittaa vielä tänä vuonna yhteistyössä Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ja Turun yliopistollisen keskussairaalan (TYKS) kanssa, osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala ministeriöstä kertoi maanantaina Keskisuomalaiselle.

Kokeilu toteutetaan Turun seudulla TYKSin aloitteellisuuden takia. TYKSissä sijaitsee ajoterveyden osaamiskeskus.

– He ovat ilmoittaneet, että Turun seudulla asuu riittävästi yli 65-vuotiaita, joista kokeiluun osallistuvat valitaan. Kokeilun pääsykriteerit ja aikataulu ovat vielä sopimatta, Rantala sanoo.

Rajoitettu ajo-oikeus mahdollistaa ajamisen jatkamisen ja ajotaidon säilymisen myös ikääntyneenä. Vapaaehtoisessa rajoittamisessa autoilija tekee itse rajoittamispäätöksen omasta aloitteestaan. Myös lääkärin tai muun asiantuntijan suositus voi olla sytykkeenä.

Turussa alkavassa kokeilussa selvitetään etenkin sitä, miten ajo-oikeuden vapaaehtoista rajoittamista voidaan edistää ottamalla sen hyödyt esiin ajoterveystarkastuksessa. Käytännön tietoa saadaan seuraamalla kokeiluun osallistuvien ajamista ja omaehtoisten rajoitusten vaikutuksia.

Kokemusten perusteella arvioidaan tarpeet mahdollisiin lakimuutoksiin sekä tarpeet lääkäreiden toimintaohjeiden ja koulutuksen parantamiseen ikääntyneiden ajoterveysasioissa.

– Ainakaan kokeiluvaiheessa ei lähdetä muuttamaan lainsäädäntöä, esimerkiksi Ruotsin tapaan, Rantala korostaa.

Ruotsissa on rajoitettu ajo-oikeus, joskin sen käyttö on vähäistä. Viime kesänä vain 16:lla oli Ruotsissa rajoitettu ajo-oikeus. Ne on myönnetty lähinnä näkösyistä. Rajoitukset koskevat esimerkiksi ajamista tiettyyn aikaan päivästä tai tietyllä alueella.

Trafin vuosi sitten tekemä selvitys tukee vapaaehtoista ajo-oikeuden rajoittamista. Trafin mukaan on parempi, että uusien rajoittavien mallien sijaan yhteiskunta tukee omaehtoista ajamisen rajoittamista.

Trafin selvityksen mukaan vapaaehtoinen ajamisen rajoittaminen voitaisiin Suomessa toteuttaa joko kannustusmallina tai virallisesti rekisteröitynä sitoutumismallina.

Viranomainen voisi kannustaa itsearviointiin ja rajoittamiseen esimerkiksi ajokortin uusimisen ilmoituskirjeessä.

Kannustusta voisivat antaa myös yritykset (vakuutusyhtiöt), järjestöt (Liikenneturva, Autoliitto, eläkeläisjärjestöt) ja ikääntyvän läheiset.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .