Ministeriö perusteli Bernerin konsulttien käyttöä

Julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen Itä-Suomen yliopistosta katsoo, että ministeriön perusteluihin kilpailuttamatta jättämisestä voi liittyä ongelmia.

Ministeriö joutui keskiviikkona perustelemaan, miksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) liikenneverkkoyhtiöselvitystä varten tilattiin lähes parikymmentä ulkopuolista selvitystä kilpailuttamatta niitä.

Konsulteilta tilattiin 17 raporttia, joiden yhteiskustannus oli reilut 330 000 euroa. Vain yksi niistä "minikilpailutettiin" pyytämällä tarjoukset viideltä toimijalta.

Ministeriö vetosi keskiviikkona muun muassa tiukkaan valmisteluaikatauluun.

– Mittavat selvitykset kilpailutetaan. Mutta kun rajataan toimeksianto riittävän suppeaksi, se on mahdollista saada kevyemmin ja nopeammassa aikataulussa, sanoi ylijohtaja Olli-Pekka Rantala.

Rantalan mukaan kilpailutta jättämiseen vaikutti myös se, että lähes kaikissa tapauksissa valituilla konsulteilla oli sellaista erityisosaamista, johon kilpailutus ei olisi tuonut lisäarvoa.

Ministeriö ei asettanut yhdenkään selvityksen hinnaksi yli 30 000:tta euroa, joka oli vielä viime vuonna raja tällaisten hankintojen kilpailuttamiselle.

Konsulttiselvityksien kilpailuttamatta jättämisestä uutisoi Ilta-Sanomat. Lehden mukaan useiden ministeriön tilaamien konsulttiselvitysten hinta oli varsin lähellä kilpailutuksen rajaa.

Professori: Suorahankinnat ongelmallisia

Julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen Itä-Suomen yliopistosta katsoo, että ministeriön perusteluihin kilpailuttamatta jättämisestä voi liittyä ongelmia. Hän ei ole kuitenkaan nähnyt hankintapäätöksiä eikä perusteita, joten hän arvioi kilpailuttamista ainoastaan yleisellä tasolla. Hänen mukaansa ilman kilpailutusta ei voida esimerkiksi tietää varmasti, että Suomessa olisi vain yksi konsultti, jolta palveluita voi ostaa. Kiirekin on hyväksyttävä syy jättää kilpailuttamatta vain, jos se on hankintayksiköstä riippumaton.

– En sitten tiedä, kuka LVM:lle on asettanut aikataulun.

Hallituksen voidaan katsoa olevan lainvalmistelun yhteydessä ulkopuolinen toimija.

– Silloinkin valmisteluvastuussa olevan ministeriön virkamiesten tulisi nostaa esille, missä aikataulussa selvitykset voidaan tehdä, jos pitää ottaa huomioon esimerkiksi hankintalain soveltaminen.

Voutilainen muistuttaa, että vaikka hankintalain kynnysarvo ei ylity, hankinnat tulee lähtökohtaisesti kilpailuttaa.

– Ja jos hankinnat jäävät juuri kynnysarvon alle, täytyy olla sataprosenttinen varmuus, ettei lisähankintatarvetta tule.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.