Moni kesätyönantaja mokaa pahasti perusasiassa

Vain alle puolet kesätyöntekijöistä koki tulleensa hyvin perehdytetyiksi.

Kesätyökausi on jälleen alussa. Moni työnantaja laiminlyö kesätyöntekijän perehdyttämisen. Viime vuoden Vastuullinen kesäduuni -tutkimus paljasti, että vain alle puolet kesätyöntekijöistä koki tulleensa hyvin perehdytetyiksi.

Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanja muistuttaa, että hyvä perehdyttäminen on onnistuneen kesätyökokemuksen perusta.

– Nyt kun innokkaat, idearikkaat ja energiset kesätyöntekijät saapuvat työpaikoille, on tärkeää ottaa heidät vastaan tasavertaisina työkavereina, sanoo kampanjan suojelija ja eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio.

– Kun perehdyttäminen on selkeästi vastuutettu, nuori pääsee nopeasti mukaan työrytmiin ja tietää, mitä häneltä odotetaan.

Ideaali tilanne on, kun nuoren perehdyttäminen jatkuu läpi kesän. Hyvä kesätyönantaja huomioi myös kesätyöläisen taidot ja antaa palautetta.

– Kesätyön kehittämiskohteina on noussut esille myös säännöllisen palautteen antaminen sekä kyky hyödyntää nuoren taitoja, kertaa kampanjan vetäjä Päivi Salminen-Kultanen.

Salminen-Kultanen sanoo, että parhaiten arvioiduissa kesätyöpaikoissa koko työyhteisö toimi hyvän kesätyön periaatteiden mukaan ja otti nuoren tasavertaisesti osaksi työtiimiä.

Vastuullinen kesäduuni on Taloudellinen tiedotustoimisto TAT:in ja T-Median luotsaama kampanja, joka haastaa työnantajia tarjoamaan nuorille laadukkaampia kesätyökokemuksia. Vastuullisen kesätyön periaatteet ovat hyvä hakijakokemus, mielekäs työ, perehdytys ja ohjaaminen, oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus, kohtuullinen palkka sekä kirjallinen työsopimus ja -todistus. Kampanjassa on mukana 326 työnantajaa, ja ne tarjoavat kesäksi yli 50 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.