Musliminuoret saavat "kimmeltävän" aikakauslehden

Suomessa alkaa ilmestyä musliminuorille suunnattu aikakauslehti - jo toista kertaa.

Päätoimittaja Bilal Sehli puhuisi mieluiten maaliskuussa aloittavasta uudesta Ana-lehdestään. Kolme vuotta sitten Sehli oli kuitenkin lanseeraamassa pitkälti samalla konseptilla lehteä nimellä Umma, joka sittemmin vain katosi.

- Ok. Ensimmäinen kysymys on Ummasta... Ok. Umma oli Suomen islamilaisen neuvoston projekti, jonka he päättivät lopettaa kolmen numeron jälkeen, Sehli sanoo.

Sehlin mukaan päätöksen taustalla oli talous. Lehden tekijöillä kipinä jäi kytemään.

- Me Suomen musliminuoret totesimme, että me osaamme tehdä tämän itsekin. Loimme oman organisaation ja perustimme lehden.

Ana on lifestyle-lehti, joka käsittelee muun muassa muotia, arkea, juhlaa, ihmissuhteita ja ruokaa musliminuoren näkökulmasta. Sehlin mukaan satasivuisesta Anasta tulee edeltäjäänsä "kiiltävämpi ja kimaltavampi".

Kiistellyimmät perinteisiin, kulttuuriin ja uskonnon säännöksiin liittyvät kysymykset, kuten tyttöjen sukupuolielinten silpomisen, lehti jättää imaameille.

- Keskitymme musliminuorten elämäntyyliin Euroopassa.