Näkökulma: Jos lisäravinteet ovat vain suurta huijausta, miksi niin moni on valmis maksamaan näistä tuotteista?

Sunnuntaisuomalaisessa viime viikonloppuna julkaistu juttu oli reipas keskustelunavaus. Juice Plus -lisäravinnekapselit Suomeen tuonut Susanna Tanni myönsi haastattelussa, että toiminta muistuttaa aivopesua ja mittavat terveysväitteet ovat huijausta.

Rohkea ulostulo herätti paljon keskustelua ja osui suoraan sosiaalisen median hermoon. Pelkästään Keskisuomalaisen verkkopalvelun kautta juttua oli tiistaiaamuun mennessä jaettu Facebookissa jo yli 11 000 kertaa.

Jutun jakoi muiden muassa ravintovalmentaja Sami Sundvik, jolla on Facebook-sivullaan liki 10 000 seuraajaa.

Sundvik huomautti postauksessaan, että vaikka teksti käsittelee Juice Plus -tuotteita, samat epäkohdat varsinkin liiketoimintamallin osalta koskevat muitakin verkostoja, kuten Fitlinea tai Zinzinoa. Hän myös vihjasi tietävänsä, että verkostohuijauksista on luvassa lähiaikoina muitakin ulostuloja.

 

Sundvikin lisäksi Tannin haastattelun jakoi 40 000 Facebook-seuraajalleen Lihastohtori-nimellä tunnettu Juha Hulmi, joka on liikuntatieteiden tohtori Jyväskylän yliopistosta. Myös Hulmi pitää Juice Plus -ulostuloa vasta jäävuoren huippuna.

– Vastaavia verkostomarkkinointiin liittyviä huijauksia on paljon muitakin, Hulmi kirjoittaa.

– Surettaa sekä rahansa menettäneet asiakkaat että hyväuskoiset myyjät.

Lihastohtorin FB-postaus 

Jos verkostomarkkinoidut lisäravinteet ovat vain suurta huijausta, miksi niin moni on valmis uskomaan niihin ja maksamaan kalliista tuotteista? Huijaukselle ei olisi mahdollisuutta, ellei kysyntää olisi olemassa.

Ensimmäinen syy lisäravinteiden suosioon on julkisuudessa luotu hype. Kun hehkeät julkkikset kertovat, miten upea olo tuotteiden käyttämisestä syntyy, nuo kuvat muuttuvat some-seuraajien mielissä todellisuudeksi.

Juice Plussan tuotteita on somessa markkinoinut muun muassa laulaja Saara Aalto, joka haluaa "pysyä terveenä matkustaessaan". Tällaisen julkaisun hän teki yli 70 000 Twitter-seuraajalleen:

Saara Aallon Juice Plus -tviitti 

Ravintovalmentaja Sundvikin mainitseman Fitlinen some-keulakuviin kuuluu puolestaan Temptation Island Suomi -televisio-ohjelmasta julkisuuteen tullut Eveliina Uosukainen. Hänellä on Instagramissa @roosaeveliinaa-tilillään liki 34 000 seuraajaa, joille Uosukainen tarjoaa viikoittain Fitline-aiheista markkinointimateriaalia:

Even ig-postaus Fitlinesta, osa 2 

Even ig-postaus Fitlinesta 

Fitline teki lisäksi alkuvuodesta paljon kritiikkiä herättäneen yhteistyösopimuksen Suomen Urheiluliiton kanssa ja sai jälleen valtavasti uutta näkyvyyttä:

Suomen Urheiluliiton FB-julkaisu Fitlinesta 

On selvää, että julkkikset ja urheilijat tekevät brändeistä entistä tunnetumpia ja tutun oloiset tuotteet on helppo mieltää luotettaviksi.

– Kiinnostaisko suakin saaha tää sama jaksaminen ja hyvä haippi joka päivään? Uosukainen kysyy Instagram-postauksessaan.

Harva vastaa "ei".

Toinen syy kiisteltyjen lisäravinteiden suosioon on ihmisten omiin verkostoihin perustuva markkinointi. Kun julkkisten lisäksi myös ystävät tai tuttavat hehkuttavat tehokkaaksi kokemaansa tuotetta somessa tai kasvotusten, lupauksiin on helppo uskoa.

Ja tässä tullaan kolmanteen, kenties tärkeimpään, kysyntää selittävään syyhyn: lupauksiin ennen kaikkea halutaan uskoa.

Kukapa meistä ei haluaisi olla terveempi, hoikempi ja energisempi? Jos joku lupaa tuota kaikkea helposti napsittavassa muodossa suoraan purkista, siihen yksinkertaisesti halutaan uskoa. Ja siksi siitä ollaan valmiita myös maksamaan.

Ruuhkavuosien keskellä minäkin haksahdin kokeilemaan erään verkostomarkkinoidun tuotesarjan kehonpuhdistuskuuria. Tulokset olivat kieltämättä mahtavat: kiloja lähti, niin myös senttejä vyötäröltä. Olo oli terveempi, hoikempi ja energisempi. Tavallaan tuotelupaus siis toteutui.

En kuitenkaan ole varma siitä, mitkä olivat syitä ja mitkä seurauksia. Yhdeksän päivän ajan sinnittelin nimittäin pelkillä lisäravinteilla ja tiukasti listatuilla ruoka-aineilla. Söin valtavasti kasviksia, en käyttänyt lainkaan suolaa. Liikuin ja nukuin paljon.

Lisäravinteita ostamalla sain buustia huolehtia omasta hyvinvoinnistani. Mistäköhän saman motivaation löytäisi ilmaiseksi?

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .