Varusmiehen "laukeaminen" teltassa villitsi somessa - harva hoksasi totuutta

Sosiaalisessa mediassa kannattaa suhtautua varauksella nettijuttujen otsikoihin. Ne voivat olla manipuloituja, kuten seuraava tapaus todistaa.

Reserviupseerikoulun harjoituksessa Haminassa sattui tapaturma tiistaina, kun varusmiehen ase laukesi vahingossa teltassa. Yhdeksän varusmiestä sai ensiapua melualtistuman takia.

Kirjoitin tapahtuneesta uutisen puolustusvoimien tiedotteen pohjalta ja se julkaistiin ksml.fi:ssä otsikolla "Varusmiehen ase laukesi teltassa –yhdeksän vietiin ensiapuun".

Juttu kiinnosti tuoreeltaan iltapäivän aikana muutamia tuhansia lukijoita. Tilanne muuttui alkuillasta, kun juttu alkoi kerätä lukijoita moninkertaisesti: eräänkin tunnin aikana sen avasi rapiat 28 000 kävijää eli sekunnissa kertyi keskimäärin seitsemän klikkausta. Ajattelin, että varusmiehet tosiaan ovat iltavapaallaan alkaneet jakaa uutista somessa.

Mitä vielä!

Facebookissa jutun otsikkoa oli muutettu ja jaettu se ainakin "Yhdyssana on yhdyssana" -sivustolle, minne ihmiset yleensä lisäävät kuvia ja muita huomioita havaitsemistaan yhdyssanavirheistä.

Manipuloidun jutun otsikko huusi: "Varusmies laukesi teltassa – yhdeksän vietiin ensiapuun". Siitäkös some villiintyi, ja ilakointi "seksin puutteessa" ahertavista varusmiehistä alkoi levitä kulovalkean tavoin.

"Varusmies laukesi..." -valeotsikkoa klikattuaan lukija ohjautui kylläkin alkuperäiseen uutiseen, jota jaettiin Facebookissa yhden päivän aikana 25 000 kertaa.

Miksi ihmeessä? Eihän alkuperäisessä jutussa ollut mitään hauskaa, nokkelaa tai muuten poikkeavaa, joka kiihottaisi jakamaan sitä noin laajasti Facebookissa.

Valejuttu paljastui nopeasti ja sitä kritisoitiin tuoreeltaan "Yhdyssana on yhdyssana" -sivustolla, josta juttu lopulta poistettiin.

Manipuloidut otsikot eivät ole uusi ilmiö

Jutun kirjoittajana en suostu paukuttelemaan henkseleitäni, vaikka episodi aiheutti vuorokaudessa noin 128 000 klikin vyöryn Keskisuomalaisen verkkoon. Määrä on noin 20-kertainen normijuttuun verrattuna.

Olen lähinnä huvittunut ja hämmentynyt, mutta myös huolissani "somehulluttelijoiden" vaikutuksista journalistisiin sisältöihin ja juttujen uskottavuuteen. Ikävää on myös se, että Facebook mahdollistaa moisen otsikkomanipuloinnin. 

Sosiaalisessa mediassa jaettavat manipuloidut otsikot eivät ole uusi ilmiö. Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho kommentoi asiaa osuvasti Yleisradiolle viime keväänä:

"Sosiaalisessa mediassa on hirveän hankala pysäyttää virheellisiä tietoja. Hyvin äkkiä tällainen tieto muuttuu vallitsevaksi totuudeksi, jos sitä ei pysty heti torppaamaan. Täytyy toivoa, että kansalaiset ymmärtäisivät median arvon, eivätkä lähtisi muuttelemaan otsikoita".

Kun törmäät somessa raflaavaan nettijutun otsikkoon, älä jätä itseäsi pelkän otsikkotiedon varaan, jos yhtään epäilet tiedon paikkansa pitävyyttä. "Varusmies laukesi..."-otsikkokin paljastui heti bluffiksi, kun klikkasi jutun auki.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Varusmiehen ase laukesi teltassa - yhdeksän vietiin ensiapuun