Nämä ovat isänpäivän täsmälahjat: Maanviljelijälle kirja, johtajalle pääsylippu

Perinteisten isänpäiväkirja ja lahjakortti ovat saaneet haastajan. Etenkin parikymppiset suomalaiset käärivät lahjapakettiin mielellään Reino-tossut. Tämä selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä.

Kyselyn mukaan suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että paras suomalainen lahja isälle on kirja. Hemmotteluhoitoon oikeuttava lahjakortti on lahjoista toiseksi suosituin. Kolmanneksi mieluisin lahja on perinteikkäät Reino-tossut, jotka olivat yllättäen erityisesti 15–24-vuotiaiden nuorten aikuisten mieleen. Suomalaisen Työn Liitto selvitti suomalaisten käsityksiä parhaimmasta kotimaisesta isänpäivälahjasta.

Luettavaa isänpäivälahjaa suosivat ammattiryhmistä eniten yrittäjät ja maanviljelijät, joista jopa joka kolmas kannatti lahjaksi kirjaa. Johtajana työskentelevistä joka neljäs ostaisi lahjaksi mieluiten kirjan tai konserttiliput. Eläkeläiset suosivat kirjan ohella selvästi eniten hemmotteluhoitoon oikeuttavaa lahjakorttia.

– Lahjalistalta löytyy varsin perinteisiä lahjoja saunomiseen ja harrastuksiin liittyen. Puukko, kirves ja Kuusamon vuosiuistin saivat kaikki myös useampia mainintoja, sanoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Uudellamaalla enemmistö ilahduttaisi isää kirjalla, kun taas Itä-ja Pohjois-Suomessa isää halutaan muistaa muita alueita useammin hemmottelulahjakortilla. Etelä- ja Länsi-Suomessa asuvien isien jalkoihin sujautetaan puolestaan muuta Suomea todennäköisimmin Reino-tossut. 

Lapsiperheet hemmottelevat isää muita talouksia mieluummin Fazerin sinisellä, mutta villasukat lämmittävät lahjaideana kaikkia vastaajaryhmiä tasaisesti.

Mikä suomalainen tuote sopii parhaiten lahjaksi isänpäivään?

1. Kirja 20 %

2. Lahjakortti johonkin hoitoon 12 %

3. Reino-tossut 11 %

4. Konserttiliput 8 %

5. Villasukat 6 %

6. Fazerin sininen 6 %

7. Vaatteet 5 %

8. Pyjama 4 %

9. Saunatarvikkeet 3 %

10. Suklaa 3 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lukijat: Isänpäivänä muistetaan omaa isää ja pappaa