Naistenlehdistä Kodin Pellervo ja Eeva kasvattivat levikkejään

Kaikkien paperilehtien levikit eivät laske. Naisille suunnatuista aikakauslehdistä Kodin Pellervo ja Eeva ovat onnistuneet kasvattamaan levikkejään, ilmenee Levikintarkastuksen tilastoista.

Varsinkin maaseudulla ja pienissä kaupungeissa luetun Kodin Pellervon levikki kasvoi viime vuonna jopa 20 prosenttia viiden vuoden takaisesta. Eevan levikki kasvoi samassa ajassa 7 prosenttia.

Mediatutkimuksen dosentti Maija Töyry Aalto-yliopistosta arvioi, että vanhemmille lukijoille tarkoitetut lehdet pärjäävät paperilla paremmin. Hän arvelee, että Kodin Pellervo on löytänyt lukijakunnasta lehdelle tilan, jota muut naisten yleisaikakauslehdet eivät kata.

Saman hän arvioi olevan Eevan suosion taustalla.

–?Heillä on hyvin tehtyjä, perusteellisia, haastateltavaa kunnioittavia, mutta avoimia haastatteluja lukijoita kiinnostavien ihmisten elämästä. Tälle sisällölle ei välttämättä ole syntynyt korvaavaa kilpailua, Töyry veikkaa.

STT vertaili naisille suunnattujen yleislehtien levikkejä 2009–2013 Levikintarkastuksen tilastojen perusteella. Keskimäärin kaikkien vertailussa olleiden kolmentoista lehden levikit laskivat 15 prosenttia.

Näin vertailu tehtiin

– Vertailussa tarkasteltiin 13 naistenlehden levikkejä vuosina 2009–2013.

– Siinä otettiin huomioon aikakauslehdet, jotka Levikintarkastus määrittelee naisten yleislehdiksi.

– Mukaan on laskettu vain lehdet, jotka ovat ilmestyneet kaikkina viitenä vuotena. Siksi tilastoista jätettin pois jo lopetetut Iiris ja Sara.

– Levikkien tarkastamisessa lasketaan myytyjen lehtien kappaleet. Levikintarkastuksella oli tiedossa lehtien printtilevikit. Digilevikkejä ei kyseisiltä lehdiltä ole mitattu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.