Nelostiellä räjähtelee vielä pitkään – Moottoritien työmaalta louhitaan miljoonia kuutioita maata ja kiveä

Nelostien muuttaminen moottoritieksi Kirristä Tikkakoskelle ulottuvalla välillä on edennyt maarakennusvaiheessaan nopeasti. Maarakennusvaiheessa siirretään ja louhitaan valtavia määriä maata ja kiveä.

Yhteensä urakkaan sisältyy noin neljä miljoonaa kuutiota siirrettäviä aineksia. Korkein työmaan kallioleikkauksista on noin 30 metrin korkuinen, eli työmaata riittää. Maarakennustyömaa mietityttää jatkuvasti niin Nelostietä käyttäviä autoilijoita kuin alueen asukkaitakin.

– Tähän mennessä on räjäytetty lähinnä maakiviä, kalliolouhinnat alkavat heinä-elokuussa, kertoo hanketta vetävän rakennusyhtiö Destian projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen.

Hänen mukaansa suurimmat louhintatyömaat ovat Kirrin lähettyvillä uudella tieuralla.

– Kirrin kallioleikkauksissa aikaa menee noin vuosi, ne ovat niin suuria. Lintukankaan alueen leikkausten pitäisi olla valmiina puolentoista vuoden kuluttua aloituksesta.

Räjäytykset aiheuttavat katkoksia liikenteeseen, mutta liikenteen yleinen sujuvuus on otettu huomioon.

– Pahimpiin ruuhka-aikoihin ei räjäytellä, eli aamu- ja iltaruuhkien aikaan pysäytyksiä ei pitäisi tulla. Tällaiset työmaat ovat aina haitaksi liikenteelle, mutta pyrimme minimoimaan tämän, Kaarakainen sanoo.

Pisin sallittu pysäytys on hänen mukaansa kahdeksan minuuttia.

– Yleensä ne ovat ohi huomattavasti nopeammin. Eristetyn tiealueen ja pysähdyksen pituus riippuu täysin tilanteesta. Räjäytyskohdan varoalue on noin 200 metriä.

Autoilijoiden lisäksi huomioon on otettu lähellä sijaitsevat asuinalueet.

– Asukkaille tiedotetaan räjäytyksistä, eikä niiden pitäisi tulla yllätyksenä. Tarkempaa aikataulua meillä ei ole työmaan luonteesta johtuen, sillä aina voi tulla mutkia matkaan, Kaarakainen selvittää.

Hänen mukaansa louhintatöiden vaikutuksia tutkitaan läheisille asuinalueille sijoitettavilla tärinämittareilla.

– Ihmiset kokevat tärinän eri tavoin, ja mittareilla saamme varman tiedon tärinän suuruudesta. Niiden tiedot ohjaavat sitten työtämme.

Työt painottuvat päiviin, eikä suuria tärinöitä pitäisi tuntua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Talvella töitä tehdään vähemmän.

Kirrin lähettyvillä, ennen Puuppolan tienhaaraa työmaalla painetaan kesäaikaan pitkää päivää. Uusi tieura oikaisee mutkia monen suuren kallion läpi. Osan valtavasta työmaasta näkee helposti nykyiseltä Nelostieltä, mutta loppu piiloutuu ensimmäisen louhittavan mäen taakse. Mäet louhitaan pienemmissä paloissa urakan nopeuttamiseksi. Pätkän lohkopäällikkö Ari-Pekka Olkkonen kertoo maarakennustöissä olevan hänen lohkollaan tällä hetkellä noin 30 työntekijää.

– Yksi vuoro tekee koko päivän töitä maanantaista lauantaihin, ja on sitten viikon vapaalla.

Kalliota kaivetaan uutta tietä varten useita metrejä matalammaksi.

– Massamääriltään mitattuna tässä Kirrin viereisellä pätkällä on eniten kaivettavaa. Yhteensä kallioissa on louhittavaa yli miljoona kuutiota, jotka käytetään esimerkiksi uuden tien rakennekerroksiin. Meluvallit rakennetaan osaltaan kallioiden päältä kaivettavasta maasta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .