Nelostielle 10 uutta kameratolppaa Keski-Suomeen – Liikenneturvallisuusinsinööri: "Turvallisuustilanne tuolla välillä on heikko"

Nelostielle asennetaan syksyn aikana 23 automaattivalvontapistettä, joista 10 sijoitetaan Keski-Suomen puolelle.

Nelostielle asennetaan syksyn aikana 23 kameratolppaa, joista 10 sijoitetaan Keski-Suomen puolelle. Automaattisella nopeusvalvonnalla parannetaan Nelostien turvallisuutta Jyväskylän Vaajakosken ja Heinolassa sijaitsevan Lusin kylän välillä. Vaajakosken ja Lusin välisellä tieosuudella sattui vuosina 2012–2016 yhteensä 241 onnettomuutta ja tievälin turvallisuustilanne on heikko, toteaa ely-keskus tiedotteessaan.

Keski-Suomeen kameroita tulee pohjoisesta tultaessa Vaajakosken kiertoliittymän jälkeen, etelästä tultaessa ennen Vaajakosken ABC-asemaa sekä Toivakan, Leivonmäen, Tammihaaran (Joutsan varalaskupaikan pohjoispuolella) ja Joutsan liittymien molemmin puolin.

Liikenneviranomaiset ja poliisi ovat yhteistyössä laatineet suunnitelman automaattivalvontajärjestelmän rakentamiseksi. Järjestelmä koostuu valvontapisteistä laitteineen sekä tienkäyttäjän tiedottamiseen liittyvistä automaattivalvonnan tiedotustauluista ja toistomerkeistä.

– Liikenneturvallisuustilanne tuolla välillä on niin huono, että järjestelmä on erittäin perusteltua rakentaa. Tässä ei ole kyse mistään valtion pohjattoman kassan kartuttamisesta, liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen ely-keskuksesta vakuuttaa.

– Suunnittelussa eri viranomaiset ovat kiinnittäneet huomiota juuri liikenneturvallisuuslähtöisen valvonnan rakentamiseen, ylikonstaapeli Jarkko Lahtinen Sisä-Suomen poliisilaitokselta jatkaa.

Kameratolppia riskipaikkoihin

Kameratolppia sijoitetaan onnettomuushistorian perusteella merkittävimpiin riskipaikkoihin ja valvontaa on ainoastaan sellaisissa tien osissa, joissa ylinopeudet ovat yleisiä.

Valvontajaksolla kiinnitetään erityistä huomiota nopeusrajoitusmerkkien havaittavuuteen samoin kuin niiden sijaintiin siten, että nopeusrajoituksesta valvontapisteiden kohdilla ei olisi epäselvyyttä.

Valvonnasta tiedottava taulu asennetaan valvontajakson alkuun ja toistomerkkejä valta- ja kantateiden liittymien jälkeen.

– Automaattisen nopeudenvalvontajärjestelmän valmistuminen ei vähennä poliisin muuta liikenteenvalvontaa alueella, esimerkiksi rattijuopumusvalvontaa, vaan paremminkin tehostaa sitä. Poliisi seuraa yhdessä muiden viranomaisten kanssa liikenneturvallisuustilanteen kehitystä ja valvonnan vaikutusta kyseisellä tieosuudella, ylikonstaapeli Lahtinen korostaa. 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .