Nelostien pullonkaulan parannus nytkähti eteenpäin – pallo on nyt poliitikoilla

Hartola–Oravakivensalmi-välille kaavaillun tieremontin hintalappu on 24,9 miljoonaa euroa.

Nelostien 12 kilometriä pitkän tieosuuden parantaminen Oravakivensalmen ja Hartolan välillä on arvioitu yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi. Uudenmaan ely-keskus tiedotti keskiviikkona, että välin hankearviointi on valmistunut ja rakentamisen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 24,9 miljoonaa euroa.

Ely-keskuksen ympäristövastaava Arto Kärkkäisen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että välin parantamiseen liittyvä hallinnollinen työ on tehty, ja pallo on nyt poliitikoilla.

– Hanke on ainoastaan rahoituspäätöksestä kiinni, Kärkkäinen sanoo.

Oravakivensalmi sijaitsee Joutsan ABC:n eteläpuolella. Siitä Hartolaan jatkuva Nelostien osuus on nykyisellään kapea, mäkinen ja ohitusmahdollisuuksiltaan huono. Parannushankkeessa tietä levennetään ja tie linjataan uudelleen Muikunlahden ja Kettuvuoren välillä nykyisen tien itäpuolelle. Uudelle tielinjaukselle rakennetaan ohituskaistapari ja riista-aidat. Lisäksi tien varteen tehdään melusuojarakenteita lähellä olevien kiinteistöjen kohdalle.

 

Hartola–Oravakivensalmi on toteuttamatta jäänyt osahanke Vaajakoski–Lusi-välillä. Tarkasti sanottuna tieremontti sijoittuu Rusintien pohjoisen liittymän ja Vuorenkyläntien liittymän väliin.

– Nykyisellään tämä on Suomen runkoverkon huonoimpia kohteita sekä palvelutason että liikenneturvallisuuden kannalta, Kärkkäinen sanoo.

Tiesuunnitelman hyväksymispäätös on voimassa vuoden 2021 loppuun. Tämä tarkoittaa, että hankkeelle on saatava rahoituspäätös ennen sitä tai suunnittelu on aloitettava ainakin osittain alusta.

– Sen jälkeen hallinnollinen valmius menee ohi ja palataan alkuruutuun. Maantielain mukainen hyväksymissuunnitelma ja tiesuunnitelma pitäisi tehdä uudestaan, Kärkkäinen varoittaa.

Valtatielle tulee suunnitelman mukaan 100 km/h:n nopeusrajoitus ja liittymäalueille 80 km/h:n rajoitus.

Nelostie on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä–pohjoissuunnassa. Se kuuluu myös Euroopan unionin määrittelemään TEN–T-ydinverkkoon.

Hartola–Oravakivensalmi-hankkeen rahoitus jää mitä todennäköisimmin seuraavan hallituksen päätettäväksi. Eduskuntavaalit pidetään 14. huhtikuuta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .