Nokkakiven huvipuisto ja Ähtärin eläinpuisto ovat keskisuomalaisten suosikkikohteita

Kaikenikäisten keskisuomalaisten kesäloman suosikkikohteita omalla lähialueella ovat Nokkakiven huvipuisto Laukaan Lievestuoreella ja Ähtärin eläinpuisto. Lasten mielestä ykköspaikka on Jyväskylässä Laajavuoren seikkailupuisto.

Perhereissuilla keskisuomalaiset mielivät koko maan kohteista Tampereen Särkänniemeen ja Helsingin Linnanmäelle. Aikuisten kolmas suosikki on Naantalin Muumimaailma ja lasten Ähtärin eläinpuisto.

Taloustutkimuksen VR:lle tekemässä Suomalaiset lomamatkalla -tutkimuksessa selvitettiin lasten ja aikuisten mielestä parhaita perhekohteita lähi­alueella ja koko Suomessa. Keski-­Suomessa asuvat saivat itse määritellä lähialueensa.

Lähiseudun selviä ­suosikkeja ovat Nokkakiven ­huvipuisto ja Ähtärin eläinpuisto, sillä ne kirivät kärkeen sekä lasten että aikuisten listoilla. Sen sijaan aikuisten top 3 -listalle Laajavuoren seikkailupuisto ei yltänyt, vaan kolmoseksi nousivat lähialueen luonnonpuistot ja -polut.

Tutkimus osoittaa Linnan­mäen ja Särkänniemen olevan kärkikohteita kaikkialla Suomessa asuvien perheiden lis­tauksissa. Myös Ähtäri lukeutuu valtakunnallisesti vetonauloihin, eikä Lappikaan ole menettänyt suosiotaan.

Ähtärin eläinpuiston kasvava suosio ja jättiläispandojen Lumin ja Pyryn houkuttelevuus näkyvät myös junaliikenteessä, kertoo VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen.

– Junamatkustajien määrä Ähtärin ja Ähtärin eläinpuiston asemilla kasvoi kesäkuussa yhteensä yli 63 prosenttia viime vuoteen verrattuna, joten pandojen tulo näkyy selvästi. Eniten matkustajia Ähtäriin on Helsingistä ja Tampereelta. Jyväskylästä kasvua on hieman muita isoja kaupunkeja vähemmän, joten Ähtäri on selvästi löydetty kohteena jo aiemmin – tai sitten osa matkaa sinne autolla.

Ähtärissä ja sen lähialueilla on vedottu julkisen liikenteen lisäämiseksi sekä kiskoilla että teillä juuri eläinpuiston suo­sion vuoksi. Keväällä VR toikin Vilppula–Haapamäki–Seinäjoki-osuudelle 12 uutta viikoittaista vuoroa.

Raideliikenteen vähyyttä ja aikataulutusta arvostellaan kuitenkin edelleen. Tuovatko ­junien käytön kasvuluvut nyt lisää vuoroja?

– Lisävuoroja Ähtäriin emme ole kaavailemassa. Rataosan liikennöinti on osto- ja velvoiteliikennettä, ja sen sisällöstä päättää viime kädessä liikenne- ja viestintäministeriö. Analysoimme kesän matkustajamäärät ja siltä pohjalta mietimme jatkoa. Näistä vuoroista tekee päätökset ministeriö, sillä ne eivät ole markkina­ehtoisesti kannattavia.

Kapasiteettia Ähtärin suuntaan kiskoille lisättiinkin Romanaisen mukaan 18.7. alkaen niin, että yksi Jyväskylän ja Seinäjoen välinen vuoropari liikennöidään aiemman yhden sijaan kahdella kiskobussiyksiköllä. Näin toimitaan ainakin heinäkuun loppuun.

VR:n tilaamaan tutkimukseen vastasi lähes 1 700 henkilöä, joista puolet oli 7–16-vuotiaita. Keski-Suomesta vastaajia oli 98. Tutkimus tehtiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa18.–29. toukokuuta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .