Nyt on taas se aika, kun kiveniskemät harmittavat autonomistajaa – miksi tuulilaseista ei tehdä kestävämpiä?

Vuonna 2015 autoille sattui yli 111 000 lasivahinkoa. Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista selviää, että piikki tuulilasien hajoamistilastoissa on keväällä maaliskuusta toukokuuhun.

Syy lasivahinkoihin kevätaikaan johtuu renkaiden nastojen irtoamisesta kuivaa asfalttia vasten tai hiekoituskivien sinkoilemisesta tuulilasiin. Kuiva asfaltti, monikaistainen tie ja liian tiukalle vedetty ohitustilanne aiheuttavat todennäköisimmin tuulilasivahingon takana olevaan autoon.

Vuoden 2017 katsastustilastot osoittavat, että tuulilasiin liittyviä vikoja tai puutteita havaittiin yli 148 000 kappaletta, joista hylättiin 8 255 autoa.

Nykytuulilasit ovat kaarevampia, kevyempiä ja ohuempia kuin aikaisemmin. Myös talvirenkaiden pinnat ovat kuviollisempia ja kivet tarttuvat niihin herkemmin. Uusissa autoissa taka-akselit ja -pyörät ovat sijoitettu niin taakse, että irtokivet ja nastat sinkoilevat kohti takana ajavaa autoa entistä herkemmin.

Autotalo Laakkosen peltikorjaamon työnjohtaja Pasi Parviainen kertoo, että mitä vanhemmat renkaat autossa on, sitä helpommin kiviä sinkoilee.

– Kumi kovettuu ja kivet lentävät helpommin. Suurin syy tuulilasivahinkoihin on, että ajetaan liian lähellä edellä ajavaa. Ja kun nopeudet nousevat, niin nastat lentävät, Parviainen tietää.

– Kaupunkiliikenteessä tuulilasivahinkoja ei juuri synny.

Tuulilasi olisi mahdollista valmistaa myös särkymättömäksi, mutta Parviaisen arvion mukaan se nostaisi auton hintaa liian korkeaksi.

– Olisivatko asiakkaat siitä valmiit sitten maksamaan? Parviainen pohtii.

Parviainen suosittelee tuulilasivakuutusta, etenkin jos auto on uusi.

– Mitä enemmän tuulilasissa on ominaisuuksia, kuten lämmitystä, niin kyllä se vakuutus kannattaa olla. Tuulilasin vaihto maksaa keskimäärin 400–600 euroa, Parviainen kertoo.

 

Jos kiven iskemä tekee tuulilasiin vain pienen reiän, kannattaa se Pasi Parviaisen mukaan paikata saman tien.

– Yleensä vakuutusyhtiöillä omavastuu on nolla euroa, jos tarvitsee vain paikata.

– Jos kiven iskemä mahtuu peukalonpään kokoiselle alueelle, se paikataan ja jos se on kahden euron kolikkoa suurempi tai lähtenyt leviämään, tuulilasi vaihdetaan, Parviainen selventää.

Paikkaaminen tapahtuu hartsin ja uv-valon avulla, eikä tuulilasin pinnassa olevia kiven iskemiä yleensä edes paikata.

– Hartsi ei yleensä kestä, jos lommo on hyvin pinnallinen.

Tiukentuneet katsastusmääräykset ovat lisänneet myös tuulilasinvaihtoja. Nykymääräysten mukaan vaurioitunut tuulilasi voi johtaa hylkäykseen tai jopa ajokieltoon. Jos halkeama on tuulilasin pyyhkimien alueella, siitä huomautetaan halkeamasta riippuen.

– Yleensä tuulilasin alalaidasta halkeama leviää nopeasti, koska siellä lämpötilan vaihtelu on runsaampaa lämpöpuhaltimen takia, Pasi Parviainen kertoo.

Tuulilasin vaihdossa asennetaan aina uusi tuulilasi. Turvallisuussyistä käytettyinä niitä ei ole mahdollista saada.

Lähteet: Tuulilasivakuuttaminen. Uuden palvelupolun asiakastyytyväisyys. Sillantaka, Amalia. Laurea-ammattikorkeakoulu, Liikenneturva.fi

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .