Oiva-hymiön suu menee mutrulle puutteellisista pakkausmerkinnöistä

Elintarvikkeiden lämpötilan hallinta on Eviran kehittämisasiantuntijan Marina Häggmanin mukaan kehittynyt viime vuosina parempaan suuntaan.

Ruokakaupat saavat elintarviketurvallisuudesta kertovissa Oiva-raporteissa eniten huomautuksia myymälässä pakattujen tuotteiden puutteellisista pakkausmerkinnöistä.

– Myös omavalvontasuunnitelmassa, joka on ollut pakollinen jo 25 vuotta, on puutteita. Joko sitä ei löydy ollenkaan tai sitten sitä ei ole päivitetty viimeiseen kymmeneen vuoteen, kertoo kehittämisasiantuntija Marina Häggman elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta.

Elintarvikkeiden lämpötilan hallinta on Häggmanin mukaan kehittynyt viime vuosina parempaan suuntaan, vaikka ravintoloille tuleekin tästä aiheesta edelleen eniten huomautuksia. Allergiaa aiheuttavien aineiden käsittelystä ei enää juuri löydy huomautettavaa.

Oiva-hymiöt ovat olleet nähtävillä kauppojen ja ravintoloiden sisäänkäyntien luona vuodesta 2014. Tarkastuksia tekevät kuntien elintarvikevalvojat. Yrityksen tarkastustiheyteen vaikuttavat toiminnan luonne ja laajuus. Osa yrityksistä voidaan tarkastaa useammankin kerran vuodessa, mutta osa vaikkapa vain kerran viidessä vuodessa.

Kaikkiaan Oiva-tarkastuksia on tehty jo lähes 90 000.

Tätä Oiva-hymiöt tarkoittavat käytännössä. Kuva: Saija Sillanpää
 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.