Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto piti kanteiden nostamista johdannaissopasta yhtenä järkevänä vaihtoehtona, kertoo omistajaohjausosaston päällikkö Eero Heliövaara.
– Sanoisin näin, että tietyssä määrin kanteiden nostaminen olisi voinut rauhoittaa tilannetta enemmän kuin tämä tilanne nyt, Heliövaara sanoo.
Finavian spekulatiiviset johdannaiset tuottivat yhtiölle 34 miljoonan euron tappiot vuosina 2009–2011. Heliövaaran mukaan omistajaohjausosasto toimi tapauksessa asiantuntijaroolissa.
– Sitä ei pysty mittaamaan, oliko (kanteiden) nostamatta jättäminen virhe vai ei. Se oli yksi vaihtoehto edetä näillä poluilla, Heliövaara muotoilee.
Heliövaara ei usko, että vuoden 2010 kannepäätöksellä olisi suurta merkitystä mahdollisten myöhempien kannepäätösten menestymiselle.
– Se on nyt pitkälti yhtiön hallituksen asia arvioida sitä, Heliövaara sanoo.
Finavian hallitus joutuu ottamaan vielä kantaa vuoden 2011 kanteisiin. Suurin osa tappioista syntyi tällöin.
Finavian ohjaus siirtynee lähiaikoina
Omistajaohjauksen keskittäminen on Heliövaaran mukaan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) tahto. Heliövaara uskoo, että vastuu Finavian omistajaohjauksesta siirtyy lähiaikoina omistajaohjausosastolle liikenne- ja viestintäministeriöltä.
Heliövaara ei suoraan suostu kommentoimaan sitä, kenelle jää omistajaohjauksen vastuu vuoden 2011 kannepäätöksestä.
– Kyllä minusta omistaja ottaa sitä vastuuta. Oli se (omistajaohjauksesta vastaava taho) sitten sillä hetkellä kuka tahansa.
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.