Onko keskittymiskyky hukassa? Näillä JAMKin vinkeillä selätät keskittymisvaikeudet

Työnteko sakkaa, keskittymiskyky on hukassa, katse harhailee vähän väliä puhelimen viesti-ilmoituksiin ja ajatus pätkii. Kuulostaako tutulta?

Jokaisella on varmasti kokemusta siitä, että keskittyminen tuntuu hankalalta ja muisti olemattomalta.

Onneksi on monia yksinkertaisia kikkoja, joiden avulla omaa arkea voi helpottaa, keskittymiskykyä parantaa ja muistia virkistää.

Arjen keskittymiskykyä parantaviin konsteihin on perehdytty muun muassa kuntouttavan työtoiminnan Komppaa-ryhmässä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK).

– Jokaisella on omat tarpeensa erilaisille apukeinoille arjessa, työssä ja opinnoissa. Erilaisia keinoja kokeilemalla voi valita itselleen sopivimmat vaihtoehdot, kertoo projektipäällikkö Aino Alaverdyan Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksiköstä.

Komppaa-ryhmässä jaetaan arjen apukeinoja ja pyritään vastaamaan muun muassa keskittymiseen liittyviin haasteisiin kolmen kuukauden mittaisella kurssilla. Ryhmässä pyritään tunnistamaan omat vahvuudet ja löytämään sopivat apukeinot arjen haasteisiin.

Näillä vinkeillä kohennat keskittymiskykyäsi

1. Perusasiat kuntoon

Ihan aluksi on syytä pistää elämän perusasiat kuntoon. Monipuolinen ruokavalio, riittävä uni ja liikunta ovat hyvinvoinnin peruspilareita, jotka edistävät myös tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä.

Lisäksi arjessa on tärkeää muistaa päivärytmi ja säännöllisten taukojen pitäminen työ- tai opiskelupäivissä, Alaverdyan kertoo.

2. Monipuoliset työ- ja opiskelukeinot kehiin

JAMK:n hyvinvointiyksikössä kehotetaan vaihteleviin työtapoihin. Esimerkiksi etäluennon kuuntelemisen ja kävelyn voi yhdistää tai uuden omaksumista voi helpottaa muistiinpanoilla. Myös visuaaliset keinot, kuten ajatuskartat, kuvat, listaukset ja värien käyttö tukevat muistamista.

Työtehtävät kannattaa pilkkoa pienempiin osiin, jolloin niihin on helpompaa tarttua.

3. Stressi kuriin

Pitkäkestoinen stressi heikentää muistia, kun taas positiivinen mieliala auttaa aivoja toimimaan ketterämmin.

Lieviin jännitys- ja ahdistustiloihin kannattaakin kokeilla erilaisia rentoutumisharjoituksia. Arjen tehtävien aikatauluttamisella voi puolestaan parantaa elämänhallintaa ja vähentää stressiä.

Lisäksi omien vahvuuksien tunnistaminen, joka on yksi tärkeä osa myös Komppaa-ryhmän toimintaa, auttaa usein stressinhallinnassa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .