Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat ovat jo aloittaneet tutkinnan Kuopion bussiturman onnettomuuspaikalla

Onnettomuustutkintakeskus Otkes on aloittanut Kuopion bussiturmasta alustavan tutkinnan. Bussi syöksyi sillalta rautatielle. Neljä ihmistä kuoli onnettomuudessa.

– Onnettomuuteen liittyy linja-auto, ja siinä tuli näin monta kuolonuhria vieläpä niin, että heitä kuoli linja-auton sisällä. Se on verrattain harvinaista, perustelee keskuksen viestintäpäällikkö Sakari Lauriala tutkintapäätöstä.

Keskuksen tutkijat ovat jo aloittaneet

paikkatutkinnan ja teknisen tutkinnan onnettomuuspaikalla, ja ne jatkuvat viikonlopun yli. Varsinkin romuttunut linja-auto tutkitaan läpikotaisin, jotta mahdollisia syitä onnettomuuteen pystytään joko löytämään tai sulkemaan pois. Läpi käydään niin huoltohistoria kuin kilometritkin.

Paikkatutkijat taas möyhivät koko onnettomuuspaikan läpi kuvaamalla, mittaamalla ja muuten dokumentoimalla. Myöhemmin tutkinta jatkuu muun muassa onnettomuudessa mukana olleiden ja silminnäkijöiden kuulemisilla.

– Teemme perusteellisen, laaja-alaisen onnettomuustutkinnan, jossa käännetään kaikki kivet. Emme tutki vain teknisiä tietoja, vaan laajemmin sitä, mitkä syyt onnettomuuteen ovat johtaneet, Lauriala kertoo.

Yhteensä faktojen keräämiseen menee luultavasti useita viikkoja ja koko onnettomuustutkintaan 6–12 kuukautta.

Kuopion onnettomuus on tyypiltään harvinainen. Lähin Laurialalle mieleen tuleva vertailukohta onnettomuudelle tapahtui Heinolassa vuonna 1999. Silloin linja-auto ajoi T-risteyksessä kaiteen läpi penkerettä alas, ja neljä matkustajaa kuoli.

Kyseessä eläkeläisten ryhmämatka

Kaikki linja-autossa matkustaneet olivat Ruotsissa asuvia suomalaisia eläkeläisiä, jotka olivat matkalla Kuopioon hotelli Rauhalahteen, poliisi kertoo. Bussi oli Kemin liikenteen, ja se oli lähtenyt tänään Kemistä. Kyseessä oli ryhmämatka.

Bussia kuljetti ylitorniolainen mies, joka myös loukkaantui onnettomuudessa.

Itä-Suomen poliisin mukaan kuljettaja kertoo menettäneensä auton hallinnan, kun bussin jarrut lakkasivat reagoimasta.

Tiedotustilaisuudessa poliisi ei ottanut vielä kantaa onnettomuuden syyhyn. Tilannetta tutkitaan alustavasti liikenneonnettomuutena.

Sitä, saivatko turman uhrit vammoja muustakin kuin putoamisesta, ei kerrottu.

– Putoamismatka radalle oli 7–10 metriä, ja se oli yksi tärkeimmistä vammanaiheuttajista. En rupea kertomaan potilaiden vammoista sen tarkemmin, eikä minulla sellaisia tietoja olisikaan, sanoo ensihoidon tilannejohtajana onnettomuuspaikalla toiminut Eero Väyrynen.

Kaikkien uhrien omaisia ei ollut tavoitettu tiedotustilaisuuteen mennessä.

Sairaalassa vuoronvaihto

-

paljon työvoimaa paikalla

Kuopion bussiturman hoitoa helpotti se, että työvuoro Kuopion yliopistollisessa sairaalassa oli juuri vaihtumassa, kertoo Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin johtaja Risto Miettunen tiedotustilaisuudessa.

– Hoitajia ja lääkäreitä oli vielä paljon töissä, joten saimme suuren määrän leikkaussaleja hoitamaan potilaita. Hyvä aika sattui, Miettunen sanoo.

Viimeisimmän tiedon mukaan sairaalaan tuotiin yhteensä 20 ihmistä. Tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että vakavasti loukkaantuneita oli neljä ja lievemmin loukkaantuneita kuusi. Loppujen loukkaantuneiden vammat olivat vähäisiä ja vaativat lähinnä tarkistamista. Loukkaantuneista vain yksi oli yhdessä viidestä henkilöautosta, joihin bussi törmäsi. Hänet jouduttiin irrottamaan autosta pelastustoimen työvälineillä.

Turmassa kuolleista neljästä ihmisestä yksi kuoli matkalla sairaalaan.

Kuopion bussiturman loukkaantuneiden ja uhrien omaisille on järjestetty psykososiaalista tukea Kuopion yliopistollisen sairaalan auditoriossa.

Turmapaikka jyrkkäseinäinen

Loukkaantuneiden bussimatkustajien evakuoiminen oli vaikeaa, sillä onnettomuuskohdassa oli molemmin puolin jyrkät kallioseinämät, joiden kautta loukkaantuneita ei pystytty evakuoimaan.

– Potilaita piti siirtää sata metriä rataa pitkin etelään, josta heille järjestettiin kuljetus sitä mukaa kun heitä saatiin evakuoitua. Lääkintähelikopteri oli paikalla, mutta helikopterikuljetuksia ei vaadittu, koska kuljetusmatka sairaalaan oli lyhyt, tilannejohtaja Väyrynen kertoo.

Lisävaikeuksia pelastustöille syntyi siitä, millaiseen asentoon bussi putosi, kertoo pelastustoimia onnettomuuspaikalla johtanut Petteri Lintunen

– Linja-auton keula nojasi kallioon ja perä nojasi rataan, eli keskiosa oli ilmassa. Linja-auton sisällä oli vaikea toimia, kun ikkunat olivat menneet rikki, Lintunen sanoo.

Junaliikenne yhä keskeytetty, mutta tieliikenne sujuu taas

Itä-Suomen poliisin mukaan onnettomuuspaikan raivaustyöt ovat edenneet ja tieliikenne sujuu nyt normaalisti.

Junaliikenne on keskeytetty Suonenjoen ja Kuopion välisellä rataosalla, ja junat on korvattu linja-autoin. Liikenneviraston mukaan sähkörata ei vaurioitunut onnettomuudessa, toisin kuin alustavat tiedot kertoivat.

Radan rakenteiden kuntoa päästään arvioimaan, kun vaurioitunut linja-auto saadaan nostettua pois kiskoilta. VR vastaa radan raivaamisesta.

Turmapaikka melko lähellä Kuopion keskustaa

Linja-auto syöksyi iltapäivällä hieman ennen kolmea kaiteen läpi sillalta rautatielle Kuopiossa. Onnettomuusbussissa oli tiedon mukaan 20 matkustajaa. Poliisin mukaan kolarissa on ollut mukana myös viisi henkilöautoa.

Sekä loukkaantuneet että kuolleet kuljetettiin Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Sairaalassa tehtiin suuronnettomuushälytys.

Onnettomuus sattui Kolmisopentiellä liittymässä, jossa tie ylittää junaradan lisäksi Viitostien. Tapahtumapaikka sijaitsee Kuopion keskustasta lounaaseen.

Bussi oli ajanut etelän suuntaan risteyksen läpi ja syöksynyt sitten sillalta useamman metrin pudotuksen rautatielle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Terrorismirikosten lainsäädäntö kammataan läpi – sitä verrataan muihin eurooppalaisiin maihin

THL: Koronaviruksen tartuntariski on suurentunut useilla alueilla – toimi näin, jos saat äkillisiä oireita

Yksi kuoli kuorma-auton törmättyä henkilöauton perään Porissa – ajoneuvot törmäsivät vielä toiseen kuorma-autoon

Fasismista ei keskustella perussuomalaisissa ensimmäistä kertaa, Juho Eerola katuu omaa kirjoitustaan

Nuori mies potkaisi vieraasta autosta sivupeilin rikki ja löi nyrkillä sivulasiin Keuruulla

Star Warsin uudet suunnitelmat julkaistiin – seuraavaksi kerrotaan tarinoita Jedien kulta-ajoilta

Yritykset tukivat liikkumista viime vuonna keskimäärin 230 eurolla työntekijää kohti – "Kuntobonukset eivät saa johtaa epätasa-arvon tunteisiin työyhteisöissä"

Poliisi tapasi maanantai-iltana useita ajo-oikeudettomia kuskeja Jyväskylässä ja Äänekoskella

Syyttäjä: Häkkäsen ex-avustaja palautti kahdelta yrittäjältä saamansa rahat vasta poliisitutkinnan alettua – puolustuksen mukaan kyse vanhojen lainojen maksamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö varautuu koronaviruksen vuoksi – asetti työryhmän torjuntatoimien suunnitteluun ja johtamiseen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.