Onnettomuustutkintakeskus ei ole löytänyt Kuopion turmabussin jarruista vikaa

Bussi on kulkenut kovaa vauhtia, Otkes on jo kuullut kuljettajaa

Kuopio

Kuopion perjantaisen bussiturman syy oli lauantai-iltana edelleen hämärän peitossa. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) ei löytänyt lauantaina vikaa turmabussin jarruista. Otkesista kerrottiin illalla, että tekninen tutkinta jarrujen osalta oli saatu päätökseen.

– Jarruista ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi estänyt niiden toiminnan risteystä lähestyttäessä, Otkesin tiedotteessa kuvailtiin.

Onnettomuustutkinnassa kuultiin lauantaina turman osallisia, silminnäkijöitä ja pelastustoimen henkilöstöä. Lisäksi tehtiin linja-auton teknistä tutkintaa ja kerättiin taustatietoja.

Kuljettaja oli aiemmin sanonut poliisille, että linja-auton jarrut eivät toimineet ja hän oli menettänyt ajoneuvon hallinnan.

– Kuljettaja ei kuulemisessa pystynyt kertomaan tarkkaa tapahtumien kulkua eikä myöskään ilmaissut ulosajon johtuneen jarrujen pettämisestä, Otkes puolestaan kertoi.

Sen mukaan asiaa selvitetään lähipäivinä lisää muun muassa matkustajia kuulemalla ja ajopiirturia tutkimalla.

Onnettomuudessa kuoli neljä linja-autossa ollutta matkustajaa, joista kolme oli naisia ja yksi mies, kertoi Itä-Suomen poliisi lauantaina.

Kuolleista naisista kaksi oli Ruotsin kansalaisia ja yksi Suomen kansalainen. Mies oli molempien maiden kansalainen. Kuolonuhrit olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.

Linja-auto törmäsi viiteen henkilöautoon ja syöksyi sillalta alas junaradalle perjantaina iltapäivällä. Kuopion yliopistollinen sairaala tiedotti lauantai-iltana, että neljää loukkaantunutta hoidettiin yhä teho-osastolla ja viittä vuodeosastoilla.

 

"Vauhti oli lähellä moottoritienopeuksia"

 

Linja-auto nostettiin lauantain vastaisena yönä turmapaikalta ja siirrettiin sisätiloihin jatkotutkimuksia varten.

– Linja-auton nopeus on ollut kova risteystä lähestyttäessä ja risteyksessä. Nyt kysymys on, miksi vauhtia ei ole saatu hidastettua. Siinä oli liikennevalot, ja nopeuden olisi pitänyt olla enemmän nollan läheisyydessä kuin moottoritienopeuksissa. Nyt se oli lähempänä moottoritienopeuksia, Otkesin johtava tutkija Kai Valonen sanoi STT:lle aiemmin lauantaina.

Lisätietoa tapahtumien kulusta voidaan saada turmabussissa olleesta, pahviselle kiekolle piirtävästä ajopiirturista, vaikka se onkin paljon digitaalista piirturia epätarkempi.

– Kyllä me siitä saamme jotain luettua, esimerkiksi viime hetken nopeuksista, Valonen arvioi.

Otkesin mukaan linja-auton yleiskunto ja renkaiden kunto on hyvä.

Bussiturmassa oli myös onnea matkassa, sillä aineksia oli vielä pahempaan, arvioi tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen Otkesista.

Bussi törmäsi pudotuksessa ratakuilun seinämään eikä kaatunut sen pohjalla kulkevalle radalle. Ilmeisesti se myös ohitti junaradan ajolangat.

 

Poliisi päässyt puhuttamaan matkustajia

 

Poliisi tutkii onnettomuutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.

Onnettomuuden mahdollisina syinä tutkitaan teknistä vikaa, kuljettajan toimintaa ja terveydentilaa sekä liikenneolosuhteita.

Ilmatieteen laitoksen mukaan päivä oli ollut Kuopiossa täysin poutainen eli tie oli ollut kuiva.

Poliisin mukaan matkustajien puhuttamisten avulla on saatu runsaasti lisätietoa tapahtumien kulusta.

– Poliisi on puhuttanut useita henkilöitä asiaan liittyen. En halua ottaa kantaa siihen, ketä on kuultu ja ketä ei, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Pekka Jäntti sanoi STT:lle.

Tekninen rikostutkinta onnettomuuspaikalla on tehty, mutta muilta osin tutkinta jatkuu.