Onni koetteli kovasti, mutta ei hylännyt Palokan K-Marketin ja toisenkin myymälän menettänyttä kauppiasta

Palokan kesäkuussa palaneen kauppakeskuksen rauniot odottavat aidan takana edelleen päätöksiä tulevaisuudesta. K-kauppiaana toiminut Samuli Koskinen ei tiedä mitään yksityiskohtia raunioiden purkuaikataulusta ja tulevasta kiinteistön tulevaisuudesta.

– Tietoni mukaan edes syttymissyytä ei ole vahvistettu. Oma osani hoitui kuitenkin hyvin, kun oli heti paikka jatkaa työskentelyä, eli toinen kauppani oli täällä Jyväskylän kauppahallissa. Myös vakuutusyhtiön kohtelu oli asiallista meille, sanoo Koskinen.

Eipä aikaakaan kun kauppahallin tilakin meni alta. Lokakuussa varmistui, että kaupunki ostaa kauppahallin ja se joutuu väistymään uusien asuntojen tieltä.

– Onneksi Torikeskuksesta eli ihan vierestä löytyivät sopivat tilat. Muutimme tänne kaikkien kahdeksan työntekijän kanssa. Myös Palokan kuutisen työntekijää ovat saaneet uudet työpaikat K-ryhmän muista pisteistä. Palokkalaisten kannalta harmittaa monipuolisen palvelukeskittymän menetys. Meillä oli siinä Postin asiointipiste, Veikkauksen palvelut ja pankkiautomaatti. Lisäksi R-kioski palveli tuhoutuneessa rakennuksessa. Entisiltä asiakkailtamme olen kuullut, että juuri kaupan he toivovat nousevan raunioiden tilalle, kertoo Koskinen.

 

Ostajien käyttäytymisessä on merkittävä ero Jyväskylän ydinkeskustan liikkeen ja Palokan liikekeskuksen liikkeen välillä Koskisen mukaan.

– Olemme kaikkiaan tähän nykytilanteeseen tyytyväisiä. Palokassa asiakkaat pääsivät kaupan kupeeseen autolla ja se vaikutti ostosmääriin. Asiakas osti kerralla enemmän ja käynnit olivat harvemmassa. Torikeskuksessa kertaostokset ovat vähäisempiä, mutta käyntejä kertyy useammin. Lisäksi paikalliset yritykset ovat kiitelleet lounastarjontaa. Kohentuvaa asiakasvirtaa ennakoin siinä vaiheessa, kun Väinönkadun remontti valmistuu. Se laajentaa osaltaan kävelykatua, pohtii Koskinen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .