Opiskelijat: Ammattikorkeakoulujen kansainvälisten linjojen kieliopetuksessa paljon petrattavaa

Opiskelijakuntien liiton SAMOKin mukaan kieliopinnot eivät vastaa riittävästi työelämän vaatimuksiin.

Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:n mukaan ammattikorkeakoulujen kansainvälisten opiskelijoiden kotimaisten kielten opetuksessa on rutkasti petrattavaa.

Liitto perustaa näkemyksensä Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen keskuksen selvitykseen sekä seminaariin.

Liiton mukaan kieliopintojen tarjonnassa on kaksi ongelmaa: kieliopintoja on monessa tapauksessa vaikea mahduttaa tutkintoon ja toisaalta korkeakoulujen tarjonta ei vastaa vaadittavan sujuvan kielitaidon lisääntyvään tarpeeseen.

– Vuosi valmistumisensa jälkeen vajaa puolet kansainvälisistä opiskelijoista on Suomessa töissä. Jäämishaluja olisi useammalla ja toisaalta opiskelijoiden laadullisessa työllistymisessä on vielä paljon tehtävää. Opiskelijoiden mielestä yksi merkittävimmistä työllisyyttä edistävistä tekijöistä on riittävä kielitaito, liiton tiedotteessa todetaan.

SAMOKin puheenjohtaja Jemi Heinilä ihmettelee, misi tieto kielitaidon merkityksestä opiskelijoiden työllistymisessä ei näy opintojen tarjonnassa

Liiton mukaan suomen tai ruotsinkielisistä koulutusohjelmista valmistuneiden vieraskielisten opiskelijoiden työllistyminen on merkittävästi paremmalla tasolla kuin englanninkielisistä ohjelmista valmistuneiden.

– Se osoittaa paitsi työnantajien asenneremontin olevan vielä lapsenkengissä, myös kielitaidon tosiasiallista tärkeyttä.

Opiskelijakuntien liiton mukaan kieliopintojen integroiminen tutkinto-ohjelmiin nopeuttaisi opiskelijoiden reittejä työelämään ja palvelisi kansainvälisiä opiskelijoita laajemminkin. Liiton mukaan myös maahan tulleet turvapaikanhakijat tarvitset laadukkaita kieliopintoja.

– Maahantulleista turvapaikanhakijoista lähes neljänneksellä on takanaan korkeakouluopintoja. Tämä osaaminen on mielestämme saatava käyttöön.