Osuuspankkia vastaan hyökättiin – Tekijästä ei vielä ole tietoa

Osuuspankin palveluissa oli uudenvuoden aattona ongelmia tietoliikennehäiriöiden takia. Häiriöiden syyksi paljastui palvelunestohyökkäys. Hyökkäys tukki OPn tietoliikennejärjestelmät ja esti asiakkaiden asioinnin. Häiriön aikana verkkopalvelut eivät toimineet eivätkä käteisnostot onnistuneet automaateilta. Myös korttimaksamisessa oli vaikeuksia.

Häiriö havaittiin uudenvuoden aattona noin kello 16.30. Palvelut saatiin toimimaan ajoittain, mutta ne palautuivat kokonaisuudessaan asiakkaiden käyttöön vasta puolen yön jälkeen. Häiriöt ovat silti edelleen mahdollisia, sillä korjaustoimenpiteet ovat yhä käynnissä ja tietoliikenteen suojausta on toistaiseksi korotettu. Ulkomailla olevilla asiakkailla voi olla edelleen vaikeuksia päästä OPn verkkopalveluihin. Kortit toimivat ulkomaillakin.

Hyökkäyksen aiheuttajasta ei ole toistaiseksi tietoa. Poikkeuksellista häiriökuormitusta verkkosivuille tuli sekä ulkomailta että kotimaasta. OPn asiantuntijat selvittävät ja ratkovat tilannetta viranomaisten, OPn tietoliikenteestä vastaavan palveluyhtiö Tiedon sekä operaattoreiden kanssa. Palvelunestohyökkäyksestä on tehty rikosilmoitus poliisille ja KRP tutkii tapausta.

- Olemme todella pahoillamme häiriöstä, joka kiusasi asiakkaitamme vuoden viimeisenä päivänä. Hyökkäys esti nimenomaan verkkopalvelujen ja osin korttien käytön. Asiakkaille hyökkäys näyttäytyi siten, että palvelut eivät olleet saatavilla, sanoo viestintäjohtaja Carina Geber-Teir.

- Seuraamme palvelujen toimivuutta toistaiseksi tehostetusti.