Otkes: Laukut haittasivat matkustajakoneen evakuointia –  "Vakavammassa tilanteessa voi olla elämän ja kuoleman kysymys"

Matkustajien käsimatkatavarat haittasivat matkustajalentokoneen evakuointia perjantaina Helsinki-Vantaalla, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Aaltosen mukaan useat matkustajat olivat yrittäneet ottaa käsimatkatavaroita mukaansa evakuointitilanteessa, minkä vuoksi laukkuja jäi tukkimaan kulkuväyliä. Aaltonen arvioi, että laukkuja oli ehkä parikymmentä osin kulkuväylillä, penkeillä ja ulostulon vieressä.

–  Kun matkustamohenkilökunta sanoo, että laukku jää tänne, niin sitten niitä heitellään mihin sattuu, Aaltonen kuvailee.

–  Oli niitä sillä lailla, että minäkin meinasin kompastua, kun oli mustia laukkuja sähköttömässä koneessa.

Aaltosen mukaan myös muualla maailmalla sattuneissa evakuointitapauksissa on havaittu, että ihmisillä on taipumus ottaa matkatavaroita mukaan, vaikka ohjeet käskevät jättää ne koneeseen.

–  Tuohan voi olla jossain vakavammassa tilanteessa oikeasti elämän ja kuoleman kysymys.

Moni lentomatkustaa nykyään pelkästään käsimatkatavaroiden kanssa. Aaltosen mukaan käsimatkatavaroiden paljous ei kuitenkaan sinänsä lisää riskejä, koska esimerkiksi hyllyt on tehty kestämään tiettyjä voimia.

–  Tämmöisessä tilanteessa, jossa kone on paikallaan ja evakuoidaan, niin ainoa turvallisuusriski on, että ihmiset ottavat niitä mukaansa.

Onnettomuustutkintakeskus selvittää myös perjantain evakuointijärjestystä, sillä useat paikalla olleet ovat kertoneet pienestä rynnimisestä. Siinä riskinä on, että lapset voivat jäädä jalkoihin, kun osa yrittää juosta ulos koneesta ja osa taas lähteä järjestyksessä.

–  Ihmiset tietysti reagoivat eri tavoilla hätätilanteeseen. Sekin on ymmärrettävää, ihmisluonteet ovat erilaisia. Jotkut jännittävät enemmän lentämistä kuin toiset, ja sitten jos tulee tämmöinen epänormaali tilanne, niin myöskin toimitaan vähän eri tavoin, Aaltonen sanoo.

Myös Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu korostaa, että matkatavarat voivat olla evakuointihaitta. Esimerkiksi tulipalossa jokainen sekunti on merkityksellinen.

–  Saattaa olla hyvinkin inhimillistä, että evakuointitilanteessa pyritään ottamaan ne kaikkein tärkeimmät asiat mukaan. Evakuointia ei kuitenkaan ole suunniteltu tai mitoitettu siten, että mitään käsimatkatavaraa otetaan mukaan.

Hentun mukaan käsimatkatavaroiden määrä lennoilla on yleisesti kasvanut. Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tavarat sijoitetaan asianmukaisesti istuimen alle ja suljettaville hattuhyllyille, jotta ne eivät pääse liikkumaan.

Prahaan lähdössä olleen tshekkiläisen Czech Airlinesin lentokoneessa havaittiin savua, kun se oli kiitotien lähtökynnyksellä. 135 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä evakuoitiin koneesta liukumäkien kautta.

Savun syy yhä auki

Aaltosen mukaan savun syy ei vielä lauantaina ollut tiedossa. Hän arvioi, että lennon tallentimet saadaan lähetettyä laboratorioon alkuviikosta, minkä jälkeen niistä selviää, miten koneessa on toimittu ja mitä siellä tapahtui. Lentokone on edelleen Helsinki-Vantaalla, ja sille tehdään perusteellisempi tutkimus.

Koneesta evakuoidut matkustajat saivat käsimatkatavaransa takaisin jo perjantaina.

–  Samalla katsoimme joka ikisen käsimatkatavaran, ettei siellä ole mitään savunlähdettä eikä haise tai ole mitään palojälkiä.

Mitään epäilyttävää ei kuitenkaan matkatavaroista löytynyt. Myöskään koneessa ei ollut enää savunhajua, kun tutkijat pääsivät paikalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Onnettomuustutkintakeskus aloittaa alustavan tutkinnan Helsinki-Vantaalla tyhjennetyn lentokoneen tapauksessa

Lähdössä olleen lentokoneen matkustajat evakuoitiin savuhavainnon takia Helsinki-Vantaalla –  Onnettomuustutkintakeskus aloittaa alustavan tutkinnan