Päärataa korjataan – hidastaa liikennettä ennakoitua enemmän

Helsingin ja Tampereen välinen rata on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataverkon osa.

Pääradan kunnostustyöt hidastavat junaliikennettä ennakoitua enemmän ja pitempään, kertoo Liikennevirasto. Lisäksi osa raiteista on väliaikaisesti poissa käytöstä parannustöiden vuoksi.

– Osa töistä liittyy radan peruskunnon ylläpitämiseen, osa taas tason ja välityskyvyn nostamiseen. Töillä turvataan siis radan toimintavarmuus ja käytettävyys, perustelee kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård Liikennevirastosta.

Nygårdin mukaan rata alkaa kokonaisuudessaan olla siinä kunnossa, että se vaatisi laajaa peruskorjausta 2020-luvulla.

Helsingin ja Tampereen välinen rata on Suomen vilkkaimmin liikennöity rataverkon osa. Liikenteelle olisi jopa enemmän kysyntää kuin mitä pystytään ajamaan.

– Koska pelivaraa ei juuri ole, on ennakkoon suunnitelluille ratatöillekin vaikeaa löytää kapasiteettia. Mahdolliset routavauriot saattavat heikentää tilannetta entisestään kevään edetessä, muistuttaa puolestaan ratatyökoordinaattori Juha Kröger.

Työmaa-alueiden kohdilla on nopeusrajoituksia, jotka hidastavat junien kulkua. Suuri osa nopeusrajoituksista välillä Tampere–Riihimäki saataneen poistettua toukokuun alkupuolella. Tältä osin tilanne normalisoituu kesään mennessä.

Syksyllä on kuitenkin tiedossa lisää muutoksia, kun radan uudet turvalaitteet otetaan käyttöön koko Riihimäki–Tampere-rataosalla ja työt Riihimäen henkilöratapihan parantamiseksi käynnistyvät.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.