Päätoimittaja Mervola: Miksi ministeri Ohisalo markkinoi hääasuja?

No jopas! Ei olisi uskonut! Mutta ennen kuin menen asiaan onnittelen vihreiden puheenjohtajaa, sisäministeri Maria Ohisaloa ja puolisoansa Miika Johanssonia naimisiinmenosta. Onnea yhteiselämään!

Ja sitten palaan ihmetykseen ja asiaan. Ohisalo julkaisi Twitterissä oheisen naimisiinmenotiedon. Siinä lähes pääpaikalla oli hääpuvun suunnittelijan nimi, puoliso Miikan pukubrändin nimi, meikkaajan nimi ja kukat toimittaneen kukkakaupan nimi.

Häätviitti oli korostuneen kaupallinen. Miksi vihreiden puheenjohtaja halusi korostaa pukukaupan, kukkakaupan ja hääpuvun suunnittelijan nimeä? Onko kyseessä kaupallinen sponsorointi, jossa vaatebrändit saavat näkyvyyttä näin kantajiensa kautta? Kansainväliset elokuvatähdet ja julkkikset ovat perinteisesti maksattaneet asunsa näin eri brändeillä. Se on ollut myös osa heidän toimeentuloaan.

Pitää uskoa, että sisäministeri Ohisalo ja puolisonsa ovat maksaneet puvuista normaalin listahinnan. Jos maamme ministeri tekee sellaista kaupallista yhteistyötä, missä hän saa henkilökohtaista taloudellista etua esimerkiksi alempana häävaatteiden, meikkien ja kukkien hintana, niin kyseessä on suuri moraalinen ongelma. Jo näiden vaate- ja rekvisiittatoimittajien julkaiseminen on ongelmallista markkinointia.

Sisäministeri Ohisalon on nyt syytä kertoa, mitä hän vaatteistaan, meikeistään, kukistaan ja kuvastaa maksoi ja miksi hän nämä tiedot julkaisi. Nyt tämä tuotemarkkinointi häätiedotteen vaikuttaa erittäin ajattelemattomalta.

Ministeri Ohisalolle on nyt kaksi kysymystä: Kuka maksoi ministeri Ohisalon häät ja tiedotteen, vaatteet sekä rekvisiitan? Miksi ministeri Ohisalo markkinoi häätiedotteesaan vaatebrändejä?

Kirjoitus on julkaistu päätoimittaja Pekka Mervolan Huomioita-palstalla. Muita palstan juttuja voit lukea täältä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Maria Ohisalo meni naimisiin ja julkaisi kuvan Twitterissä – tekikö sisäministeri kaupallista yhteistyötä?