Tarjoilija avautuu lapsista ravintoloissa: "Parhaimmat pikkuninjat päässeet keittiöön asti"

Keskisuomalaisen Stoori.fi-blogipalvelussa kirjoittavan Kuppilan tädin mielestä vanhempien pitäisi opettaa lapsilleen käytöstapoja ravintolassa.

Kirjoittajan mukaan moni ravintola-alalla työskentelevä kohtaa joskus tilanteita, joissa ravintolaan tullut lapsi huutaa, juoksee ja heittelee ruokaa. Varsinainen ongelma ei Kuppilan tädin mielestä kuitenkaan ole lapset, vaan vanhemmat, jotka eivät tee mitään asialle.

– Kuka tahansa täysjärkinen ihminen kyllä ymmärtää, että lapset sotkevat, metelöivät ja eivät ihan osaa käyttäytyä niin kuin kuuluu. Mutta silloin, kun käytös on ihan holtitonta, eikä siihen puututa, niin yleensä se tarjoilija joutuu aika ikävään tilanteeseen joutuessaan pyytämään vanhempia tekemään edes jotain, bloggaaja kirjoittaa.

Vaarallinen paikka

Moni tarjoilija saa huomautuksen jälkeen kuulla olevansa "kusipää" ja epäilyä siitä, eivätkö lapset ole tervetulleita ravintolan asiakkaiksi. Bloggaajan mielestä vanhempien tehtävä on opettaa lapsiaan käyttäytymään - tai muuten joku toinen tekee sen.

Kirjoittaja myös muistuttaa, että ravintola voi olla juoksevalle lapselle todella vaarallinen paikka. Tarjoilija voi törmätä lapseen ja kaataa sen takia kuumia juomia tai jopa tarjottimen lapsen tai jonkun muun päälle.

– Parhaimmat pikkuninjat ovat päässeet keittiöön asti, jossa on ihan oma jännittävä maailmansa täynnä uuneja, kuumia levyjä, teräaseita ja kiireisiä ihmisiä, jotka eivät todellakaan odota joutuvansa varomaan moista, tarjoilija kertoo blogissaan.

Ei kakkavaippoja

Entäs sitten lasten aiheuttama sotku ravintolassa?

Tarjoilija kertoo ymmärtävänsä sen, ettei vasta syömään opetteleva lapsi välttämättä saa aina ruokaa menemään suoraan suuhun. Eri asia on kuitenkin sotkeminen ja ruoan heittely tahallaan. Jos tällaista tapahtuu, tarjoilija toivoo, että edes jotain sotkuja siivottaisiin pois.

Ja sitten toisenlainen sotku. Kakkavaippaa ei kannata vaihtaa ruokapöydässä.

– Tämäkin on nähty. Meillä on lastenhoitopöytä wc-tiloissa tätä varten.

Uutta asiakassukupolvea

Bloggaajan mielestä perheet ja lapset ovat kuitenkin yhtä tervetulleita ravintoloihin kuin kaikki muutkin asiakkaat. Myös muiden asiakkaiden ja myös tarjoilijoiden pitäisi tämä muistaa.

– Sinun asiakkaana on ihan turha siinä jonossa odotellessasi pyöritellä silmiäsi tenavalle, joka tarvitsee enemmän aikaa, huomiota ja apua tilauksensa loppuun saattamiseksi. Ja sinun, joka olet ravintolassa töissä tulisi muistaa, että tässä kasvatetaan uutta asiakassukupolvea. Vaikka se vaatisi työntekijältä enemmän ottaa huomioon lapset asiakkaana, se on kaiken sen arvoista.

Mitä mieltä sinä olet? Ärsyttävätkö lapset ravintolassa? Kommentoi aihetta Keskisuomalaisen Facebookissa tai jutun kommenteissa.

Lähde: Stoori.fi: Lapset ravintolassa

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .