Palavan nosturiauton kuljettaja viittilöi hädissään apua – Onnibussi pyyhälsi ohi

Laki velvoittaa auttamaan, ja ohi ajaminen tyrmistytti jyväskyläläistä bussimatkustajaa. Onnibus myöntää, että kuljettaja toimi väärin.

Kun E. Helaakoski Oy:n nosturiauto syttyi palamaan kesken ajon Laukaan Vehniällä viime keskiviikkona, oli kuljettajalla todellinen hätä. Hän yritti sammuttaa paloa jauhesammuttimella, mutta se riittänyt kovinkaan pitkälle ennen kuin tyhjeni. Kuljettaja viittilöi ohi ajaville autoille saadakseen lisää apua.

– Tilanne oli aidosti vakava ja uhkaava. Isossa koneessa on paljon polttoainetta ja hydraulisia öljyjä, joten palo piti saada tukahdettua mahdollisimman pian. Henkilöäutoilijoilta kuljettaja ei oikeastaan odottanutkaan apua, Suomessa kun sammutin ei ole vielä pakollinen varuste henkilöäutoissa. Oikeastaan hän oli helpottunut siitä, että "onnettomuusturisteja" ei pysähtynyt ihmettelemään tilannetta, joka olisi saattanut roihahtaa isoksikin tulipaloksi, laatupäällikkö Daniel Estabrook Helaakoskelta kertoi.

Apuun pysähtyi lopulta rekka, josta löytyi kaksi sammutinta. Näillä miehet saivat palon tukahdutettua ja muitakin tiellä liikkujia uhanneen vaaran vältettyä.

– Suuri kiitos tälle auttajalle, Estabrook sanoi.

"Ymmärrettävästi, mutta väärin menetelty"

Nosturiauton kuljettaja oli ihmetellyt muun muassa ohi pyyhältänyttä Onnibusia. Myös bussissa ollut jyväskyläläismatkustaja tyrmistyi siitä, ettei kuljettaja pysähtynyt auttamaan, ei edes antamaan jauhesammutinta. Matkustaja purki tuohtumustaan Facebookissa, ja kirjoitusta kommentoitiin yhtä lailla hämmentynein sanakääntein.

Matkustajan mukaan kuljettaja oli hänen kysyessään asiaa vedonnut siihen, että aikataulu pettäisi, linja-autossa on oltava toimintakuntoinen jauhesammutin ja että joku rekka varmasti pysähtyy. Matkustaja ihmetteli, mitä varten jauhesammutin pitää olla, jos sitä hädän tullen ei voi käyttää.

Onnibusin liikennejohtaja Kimmo Pyrhönen totesi, että auttamaan on pysähdyttävä.

– Kaikilla meillä on aikataulumme, mutta kun tien päällä sattuu onnettomuus, on pysähdyttävä auttamaan. Keskusteltuani kuljettajan kanssa ymmärrän, miksi hän ajoi ohi pysähtymättä, vaikkei se oikea menettely ollutkaan, Pyrhönen sanoi.

Tieliikennelaki velvoittaa auttamaan

Pyrhösen mukaan kuljettaja ei jatkanut matkaa harkitsematta, vaan todella puntaroi tilannetta.

Yksi syy siihen, miksi kuljettaja ei pysähtynyt, oli pelko siitä, että osa matkustajista olisi todennäköisesti sännännyt ulos autosta kuvaamaan tilannetta – niin kuin ihmisillä nykyään tapana on. Myös näiden mahdollisesti tielle pyrkivien matkustajien turvallisuus olisi vaarantunut. Toiseksi tiellä oli vilkas liikenne, joten kuljettajalla oli aihetta uskoa, että apua löytyisi nopeasti.

– Otamme ehdottomasti taas koulutuksissa esille tämän lain määräämän velvollisuuden pysähtyä auttamaan. Näin ei voi menetellä, että ajetaan ohi, Pyrhönen vakuutti.

Tieliikennelain 58. pykälä toteaa: Tienkäyttäjän, joka syystään tai syyttään on joutunut osalliseksi liikenneonnettomuuteen, on heti pysähdyttävä ja kykynsä mukaan avustettava vahingoittuneita tai avuttomaan tilaan jääneitä sekä muutoinkin osallistuttava niihin toimenpiteisiin, joihin onnettomuus antaa aihetta.

Estabrook toivoi, että etenkin raskaassa liikenteessä olisi yhteistä ymmärrystä siitä, että avun tarvitsijaa autetaan.

– Joku kerta se voi olla Onnibusin auto, joka käryää tien poskessa. Linja-autonkuljettaja varmasti toivoisi apua muilta autoilijoilta, jos oma sammutin ei riitä, Estabrook pohti.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .