Pankit houkuttelevat ikääntyneitä verkkoon – Jyväskyläläinen Aino Suvanto, 69, ennakoi, että digipalvelut alkavat kiinnostaa, kun hän luopuu vanhasta puhelimestaan

Ikääntyneet arvostavat henkilökohtaista tukea laitteen käytössä.

Pankit tutkailevat nyt tosissaan, milten ikääntyneet asiakkaat saisi vedettyä digipalvelujen ääreen. Toiveissa on, että entistä useampi maksaisi laskunsa verkkopankissa tai puhelimellaan.

Rohkaistavia vielä riittää: Vanhustyön keskusliiton mukaan lähes puoli miljoonaa eläkeikäistä ei käytä lainkaan tietokonetta. Osuuspankissa puolestaan on laskettu, että kaksi kolmesta yli 65-vuotiaasta asiakkaasta ei toistaiseksi käytä pankin verkkopalvelua asioimiseen.

Jyväskyläläinen Aino Suvanto, 69, ennakoi, että uudet digipalvelut alkavat kiinnostaa, kun hän luopuu vanhasta puhelimestaan.

– Minun kännykkäni on sellainen mopo, mutta seuraavaksi ostan älykännykän. Sen käytöstä tai mobiilipalveluista minulla ei ole vielä mitään kokemusta, Suvanto kertoi.

 

Sirkka Mäkelä, 69, hankki aikoinaan pankista verkkopalvelutunnukset, mutta ne ovat vielä käyttämättä. Jatkossa käyttöä ehkä tulee.

– Osa laskuista menee nyt suoraveloituksena ja loput laitan maksupalvelukuorissa pankkiin. Se on kätevää, kun postilaatikko on niin lähellä kotia, Mäkelä kertoi.

Suvanto ja Mäkelä osallistuivat Keski-Suomen Osuuspankin järjestämään neuvontatilaisuuteen pääkonttorilla Kauppakadulla Jyväskylässä. Koska meneillään on Vanhustyön keskusliiton käynnistämä "Vanhustenviikko", pankki tarjosi tilaisuuden tulla oman laitteen kanssa kysymään neuvoa konttorilta.

 

 

Pankkien tarjoama neuvonta ei läheskään aina tavoita ikääntynyttä asiakasta, selvitti FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta hiljattain. Tietoa ei osata hakea pankkien verkkosivuilta ja kysyntää olisi etenkin henkilökohtaiselle neuvonnalle ja käyttötuelle, käy ilmi selvityksestä.

Jyväskyläläinen Kirsti Koskela, 73, hoitaa pankkiasiansa omalla tietokoneella kotona. Kokemusta tietokoneen käytöstä on jo työelämän vuosilta, mutta muutokset palveluissa yllättivät tällä kertaa.

Siksi hän otti tietokoneensa mukaan ja tuli kysymään neuvoa pankista, kun siihen tarjoutui tilaisuus.

– Pankin kotisivu oli uusittu, enkä meinannut löytää sieltä. Minun ei tarvitse kovin usein verkkopankissa käydä, se tuntuukin aina uudelta, kun sinne menee, Koskela sanoi.

Pankin palvelujen ohella Koskela on käyttänyt tietokoneella verottajan verkkopalveluja. Puhelimellaan hän lähettää myös tekstiviestejä, jatkossa kiinnostaisi myös kuvien jakaminen. Kännykän käyttöön kannustavat etenkin lapset, Koskela kertoi.

 

Puhelimen suosio pankkipalveluissa on kasvanut viime vuosina. Pankki korostaa sovellusten käytön vaivattomuutta, käyttäjä sen sijaan on usein huolissaan palvelun turvallisuudesta. Näin kävi esimerkiksi Anneli Kauppiselle, 73. Hän kuunteli pankin tietoiskua mobiililaitteista. Puhe tietoturvasta vakuutti, ja hän ryhtyi asentamaan esityksen aikana pankin mobiilisovellusta puhelimeensa.

Sillä hän voi jatkossa muun muassa maksaa laskunsa ja tarkistaa tilitietojaan. Ennalta Kauppinen oli pohtinut, miten on tietoturvan laita, jos puhelin häviää.

– Täällä minulle selvisi, että huolta ei ole, sillä pankkitietoni eivät ole tässä puhelimessa vaan jossakin muualla verkossa. Kauppisen asentamalla sovelluksella on mahdollista myös siirtää kaverille rahaa puhelinnumeron avulla. Sitä hän arveli kokeilevansa, sillä tuttavat sitä jo käyttävät.

 

 

Tietoturva nousee asiakkaiden kanssa puheeksi usein, sanoo viestintäasiantuntija Katri Tynkkynen Keski-Suomen Osuuspankista. Sähköisen asioinnin tietoturvaan kuuluu, että pankkitunnukset on pidettävä omana tietona. Käyttäjätunnuksen ja salasanan ohella tallessa on pidettävä paperinen avainlukulista sekä mobiilisovelluksissa itse valittu erillinen tunnusluku.

– Sen lisäksi olipa käytössä mikä tahansa laite, sen tietoturvan on oltava ajan tasalla. Tietoturvan päivittämisestä tulee huolehtia sekä tietokoneessa että puhelimessa, neuvoo Tynkkynen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .