Pelko saa kiinteistövälittäjät hiljenemään: asuntokäynneillä lähentelyä, koskettelua ja uhkailuja – Arveluttavimpiin kohteisiin mennään pareittain

”Satutko tietämään, että naisen voi raiskata yhdellä sormella?”

Tätä kysyi erään kiinteistönvälittäjän, naisen, asiakas puhelimessa. Ammatissa joutuu ahdistaviin, epämiellyttäviin ja jopa uhkaaviin tilanteisiin. Näitä tarinoita vuosien varrelta joukko kiinteistönvälittäjiä kertoi Keskisuomalaiselle. He puhuvat nimettöminä, sillä jos heidät tunnistettaisiin, edessä voisi olla lisää soittoja, mustamaalaamista, uhkailuja.

Kenenkään ei pitäisi pelätä työssään, on tarinansa kertoneiden kiinteistönvälittäjien perusteltu toive. Mutta pelkoa on, ahdistavia tilanteita tulee, tapahtumat jäävät vaivaamaan. Jopa niin syvästi, että välittäjä jää pahimmassa tapauksessa pitkälle sairauslomalle tai lopettaa kokonaan työt.

Miksi ihmeessä kaiken sen oikein annetaan tapahtua? Miksei lähentelyistä tai uhkailuista tehdä rikosilmoituksia?

Välittäjien vastaus on nopea, selkeä ja yksimielinen.

– Asiakasta ei saa nolata. Koskaan. Missään tilanteessa. Kyseessä on sana sanaa vastaan, ja hintana välittäjän elinkeino ja maine. Sosiaalisen median aikakaudella joutuu hyvin herkästi julkisesti riepoteltavaksi, jos joku on tyytymätön. Siinä ei voi puolustautua, jos asiakas alkaa puhua pahaa.

Tai mitä pitäisi ajatella virkavallan asenteesta. Naisvälittäjä koki jo niin ahdistavaa käytöstä miesasiakkaan taholta, että rohkaistui hakemaan lähestymiskieltoa, vaikka kynnys asiakkaan törkeyksiin puuttumiseksi on hyvin korkealla.

Poliisi kehotti harkitsemaan, koska mies oli julkisessa kaupungin virassa ja olisi saattanut menettää työpaikkansa, jos välittäjä olisi vienyt asiaa eteenpäin.

On myös koston pelko. Ei yksin fyysisen koskemattomuuden puolesta vaan myös työn.

– Jos viidakkorumpu lähtee levittämään sanaa siitä, että välittäjä on hankala, ikävä tai huono, vaarana on töiden väheneminen ja työtulojen menetys. Vaikka väitteille ei olisi mitään perusteita, välittäjät muistuttavat.

Kiinteistömaailman Jyväskylän toimitusjohtaja Jussi Kaulio koputtaa puuta; hän on vetänyt yritystä nyt vuoden päivät, eikä ole kuullut välittäjiltä mitään ikävää sattuneen.

– Olemme kyllä hereillä, ja työturvallisuuskoulutuksessa myös epäasiallinen käytös ja häirintä tulee esille. Toivon ja uskon, että kynnys tulla kertomaan epäasiallisesta kohtelusta esimiehelle on matala tai olematon. Jos ikäviä tilanteita tulee vastaan, niistä on hyvä kertoa. Myös työterveydessä voi purkaa asioita, Kaulio sanoo.

Naisia saatetaan taputtaa takapuolelle ja koskea.

Kaulio kertoo, että esimiehellä on aina sähköisessä kalenterissa tieto, kuka liikkuu missäkin.

– Ja jos on ennakkoon sellainen tunne, että kaikki ei ehkä ole ihan kunnossa, kotikäynnille voidaan lähteä kahden hengen tiiminä, Kaulio sanoi.

OP Kiinteistökeskus on Jyväskylässä muun muassa järjestänyt välittäjille työturvallisuuskoulutusta, missä on kiinnitetty huomiota juuri kotikäyntien turvatekijöihin. Vinkit ovat konkreettisia ja yksinkertaisia, esimerkiksi että asiakasta ei saa päästää näkymättömiin selän taakse tai että auto on jätettävä pihaan keula valmiina lähtösuuntaan.

– OP-ryhmällä on myös valtakunnallinen ohje, joka on julkaistu meidän sisäisessä verkossamme. Ohjeistus on hyvin seikkaperäisesti pilkottu eri tyyppisiin tapahtumiin väheksyvästä, alistavasta käyttäytymisestä ihan fataaleihin uhkatilanteisiin kuten pommiuhkat ja itsemurhauhkat. Kaikki on kirjattu, miten tilanteissa toimitaan, OP-ryhmän kiinteistönvälitysjohtaja Max Meder kertoo.

Mederin mukaan uhkaavat tai epäasialliset tilanteet ovat harvinaisia.

– Niitä on ehkä muutama vuodessa, ja välittäjiä on viitisensataa, Meder sanoo.

Hän ei usko, että välittäjät jättäisivät kertomatta ikävistä tilanteista ja nielisivät tapahtumat itsekseen osana työtä.

– Meillä on velvollisuus kirjata kaikki fyysinen häirintä, Meder toteaa.

Yrittäjä Jari Enberg Kiinteistövälitys Enbergistä ei muista mitään vakavampaa sattuneen, mutta tietää, että etenkin naisia lähestytään vähän liiankin innokkaasti.

– Naisia saatetaan taputtaa takapuolelle ja koskea. Missä sitten menee häirinnän raja, sitä on vaikea sanoa, hän pohtii.

Enberg toteaa, että esimerkiksi riitaisat avioerotapaukset ovat sellaisia, että riidan tuoksinassa välittäjäkin voidaan vetää siihen mukaan.

– Suhtaudumme vakavasti tilanteisiin, joissa edes saattaa olla kokemuksen mukaan jotain epäilyttävää. Silloin lähetämme paikalle kaksi henkilöä. Nykyään kun monet käynnit ja asiat sovitaan vain sähköpostissa eikä edes puhelinkontaktia asiakkaaseen ole, on yhä vaikeampi arvioida, minkälaisen asiakkaan kanssa ollaan tekemisissä, Enberg sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa kuukauden tarjousjakso alla olevasta linkistä. Saat käyttöösi kaikki digipalvelumme sekä näköislehden.

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .