Pihlajalinna tyrmää väitteet vanhusten huonoista oloista – "Laiminlyönteihin on puututtu"

Pihlajalinna tyrmää Suomen lähi -ja perushoitajaliitto Superin väitteet, jonka mukaan Tampereen Pappilanpuiston yksikössä olisi liian vähän hoitajia ja aterioita. Super julkaisi torstaina tiedotteen, jossa arvosteltiin Pappilanpuiston toimintaa.

Pihlajalinna myöntää laiminlyönnit, mutta yrityksen mukaan niihin on puututtu vuoden 2015 aikana. Myös hoitajien työsuhteita on päätetty vuonna 2015.

Super kritisoi erityisesti yöhoitajien määrää. Sen mukaan "henkilöstöä on liian vähän erityisesti yöllä, vaikka asiakkaina on keskivaikeasti muistisairaita asukkaita, jotka vaativat jatkuvaa lähihoitajan ohjausta". Superin mukaan yöhoitajia on ollut paikalla kaksi, vaikka yksikön toimilupaan on liitetty ehto kolmesta yöhoitajasta. Pihlajalinna vastaa, että Tampereen kaupungin tarjouspyynnössä yksikköön edellytettiinkin kahta yöhoitajaa.

Superin tietojen mukaan hoitajat ovat olleet huolissaan myös siitä, etteivät vanhukset saa tarpeeksi ruokaa. Pihlajalinnan mukaan Tampereen kaupungin sopimus edellyttää, että Pappilanpuistoon tilataan ruoka Tampereen Aterialta. Asiakkaille tarjotaan joka päivä lämmin aamupala, lounas ja päivällinen, tämän lisäksi päiväkahvi kahvileivän kanssa sekä iltapala.

Pihlajalinnan mukaan ongelma on ollut se, että Pappilanpuiston elintarvikkeiden kulutus on ollut poikkeuksellisen suurta. Siksi elintarvikkeiden tilaaminen on siirretty kokonaisuudessaan vastaavalle sairaanhoitajalle ja yksikön johtajalle.

Pappilanpuiston yksikössä on Pihlajalinnan myös kadonnut merkittäviä määriä liinavaatteita ja astioita. Elintarvikkeiden, liinavaatteiden ja astioiden katoamisesta on tehty tutkintapyyntö poliisille.

Pihlajalinna tarjoaa vanhuspalveluita myös Keski-Suomessa, muun muassa Jyväskylässä ja Jämsässä.

Pihlajalinnan vanhuksia hoidetaan liian pienillä resursseilla – "Ei tarjota riittävästi ruokaa"