Pimeys tuli, muistitko tämän?

Pimeään vuodenaikaan ei kannata unohtaa terveydestä huolehtimista. Yleensä D-vitamiinilisää tarvitsevat etenkin lapset ja nuoret, mutta lokakuusta maaliskuun alkuun vitamiinilisää tarvitsee Suomessa aivan jokainen.

Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin viidentoista minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mikrogrammaa D-vitamiinia. Aikuisillakin kesäisen D-vitamiinin varasto loppuu kuitenkin noin 1-2 kuukaudessa, mistä seuraa, että pimeinä talvikuukausina tarvitaan suun kautta saatavaa D-vitamiinilisää. Terveelle aikuiselle ja 2-18 vuotiaille lapsille suositellaan 7, 5 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. Alle 2-vuotiaille lapsille  D-vitamiinivalmistetta annetaan kahden viikon iästä lähtien 10 mikrogrammaa vuorokaudessa ympäri vuoden riippumatta siitä, saako lapsi äidinmaitoa, äidinmaidonkorviketta, lasten erityisvalmistetta ja/tai vitaminoitua lastenvelliä/puuroa tai muuta D-vitaminoitua maitoa.

D-vitamiinin puutos vaikuttaa terveyteen. Luutaudin lisäksi D-vitamiinin puutos on yhdistetty lukuisiin sairauksiin, kuten syöpään, verenkiertotauteihin ja hermoston rappeumatauteihin, kerrotaan Duodecimin Terveyskirjastossa.

Suomessa vanhemmat huolehtivat parhaiten vauvaikäisten D-vitamiinin saannista. Lasten kasvaessa D-vitamiinivalmisteiden käyttö usein kuitenkin unohtuu.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Suomen Lastenlääkäriyhdistys antoivat tammikuussa 2011 uudet suositukset lasten ja nuorten D-vitamiinivalmisteiden käytöstä. Niiden mukaan 0-18-vuotiaiden tulisi nauttia D-vitamiinilisää päivittäin ympäri vuoden.

D-vitamiinivalmisteena suositellaan ensisijaisesti D3 -muotoa, joka on ihmisen elimistölle luontainen ja  teholtaan parempi kuin D2 -vitamiini.

Lasten hauraat luut murtuvat helposti