Poikaluokkien oppimistulokset kiinnostavat tutkijoita

Suomalaiset kasvatuksen asiantuntijat suhtautuvat epäillen tyttöjen ja poikien erillisopetuksen hyötyihin. Pisa-vertailussa menestynyt Kiinan Shanghai kokeilee paraikaa poikaluokkia, koska tyttöjen ja poikien oppimiseroja halutaan vähentää. Myös Suomessa tytöt esimerkiksi lukevat poikia paremmin.

Suomessa opetuksen räätälöimisen eri sukupuolille katsotaan sopivan huonosti tasa-arvoa korostavaan koulumaailmaan.

- Meillä on esimerkkejä siitä, millaisia tytöt ja pojat ovat keskimäärin, mutta oppimistilanteessa jokainen on yksilö, sanoo Opetushallituksen tutkimusprofessori Ritva Jakku-Sihvonen.

Tutkijat seuraavat kuitenkin kiinnostuneena Shanghain tuloksia, sillä erillisopetuksen hyödyistä tai haitoista on vain vähän kiistatonta tutkimustietoa. Suomessa tiettävästi ainoa kokeilu on tehty vuonna 2006 Tampereen Olkahisen koulussa.

- Oppimistulosten erojen kasvaminen on asia, joka on syytä ottaa tosissaan. Se on ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta mitään konkreettista asialle ei ole tehty, sanoo koulun silloinen rehtori Pasi Rangell.