Poikaluokkien oppimistulokset kiinnostavat tutkijoita

Suomalaiset kasvatuksen asiantuntijat suhtautuvat epäillen tyttöjen ja poikien erillisopetuksen hyötyihin. Pisa-vertailussa menestynyt Kiinan Shanghai kokeilee paraikaa poikaluokkia, koska tyttöjen ja poikien oppimiseroja halutaan vähentää. Myös Suomessa tytöt esimerkiksi lukevat poikia paremmin.

Suomessa opetuksen räätälöimisen eri sukupuolille katsotaan sopivan huonosti tasa-arvoa korostavaan koulumaailmaan.

- Meillä on esimerkkejä siitä, millaisia tytöt ja pojat ovat keskimäärin, mutta oppimistilanteessa jokainen on yksilö, sanoo Opetushallituksen tutkimusprofessori Ritva Jakku-Sihvonen.

Tutkijat seuraavat kuitenkin kiinnostuneena Shanghain tuloksia, sillä erillisopetuksen hyödyistä tai haitoista on vain vähän kiistatonta tutkimustietoa. Suomessa tiettävästi ainoa kokeilu on tehty vuonna 2006 Tampereen Olkahisen koulussa.

- Oppimistulosten erojen kasvaminen on asia, joka on syytä ottaa tosissaan. Se on ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta mitään konkreettista asialle ei ole tehty, sanoo koulun silloinen rehtori Pasi Rangell.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.