Poliisin uusi supertutka pystyy seuraamaan useampaa autoa ja kaistaa yhtä aikaa – tulossa esimerkiksi Vaajakosken Kanavuoreen

Poliisihallitus hankkii käyttöönsä 4,4 miljoonalla eurolla Ruotsista automaattivalvontalaitteistoja, jotka osaavat uusia temppuja. Rahalla saadaan 150 tutkaa. Ne eivät tule entisten 90 kamerantutkan lisäksi, vaan korvaavat viiden vuoden aikana elinkaarensa loppuun tulleita laitteita. Tutkia alkaa ilmestyä ympäri Suomen syksyyn mennessä.

Yhdeksän pilottilaitetta tulevat vilkkaimpiin risteyksiin Vaajakosken Kanavuoreen, Leivonmäelle sekä Joutsaan Korpilahdentien (Mt 610) risteykseen ja keskustaan. Myös Vt 6:lle Kouvolan ja Koskenkylän välille tulee 16 kameravalvontapistettä.

Liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Marie Pesonen Keski-Suomen ely-keskuksesta kertoo, että rakennussuunnittelu on vielä tekemättä, joten muutoksia voi tulla.

– Valvontapisteet on valittu onnettomuushistorian perusteella ja valintaan on vaikuttanut myös ajonopeuksien taso eli sijoitus tapahtuu kohteisiin, joissa ylinopeudet ovat yleisiä.

Tätä ennen keskisuomalaisilla autoilijoilla – ja muilla maakunnan läpi huristavilla – on mahdollisuus päästä valokuvaan ja saada ”lappu” valtatie 4:llä Vaajakosken ja Lusin välillä.

Mittausmatka 150 metriä

Uudet laitteet pystyvät seuraamaan kohteen nopeutta, etäisyyttä, aikaa, ajokaistaa ja suuntaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan keilassa. Ruotsalaisen tutkatoimittajan Sensys Gatso Group AB:n esittelyvideon mukaan mittausmatka on peräti 150 metriä. Eikä tässä kaikki: uusi supertutka pystyy seuraamaan useampaa autoa ja ajokaistaa yhtä aikaa.

Etu aikaisempiin kameratutkiin verrattuna on sekin, että enää tien tai kadun pintaan ei tarvitse rouhia uraa silmukalle. Mittaus tapahtuu vastedes pelkästään tolpan päässä olevasta edistyksellisestä laitteesta.

Mutta yksi asia ei ole poistunut. Ylinopeutta ajanut ei välty salaman välähdykseltä, silloin kun nakki napsahtaa.

Poliisitarkastaja Timo Ajaste Poliisihallituksesta kertoo, että pilottijakson paikat on valittu liikenneturvallisuuden perusteella.

– Koko nopeusvalvonnan peruste on liikenneturvallisuus. Ei tutkakameroita käytetä sakottamisen takia. Vaajakoski–Lusi ja Kouvola–Koskenkylä sijaitsevat sitä paitsi lähellä poliisin Kouvolassa olevaa materiaalikeskusta, Ajaste sanoo.

Monelle keskisuomalaiselle on tuttu Tampereen uusi Rantatunneli, jossa paahdetaan välillä niin, ettei tie tunnu riittävän. Onko se yksi sijoituspaikka?

– Tampereen Rantatunneliin on suunniteltu keskinopeusvalvontalaitteistoa. Toteutus on auki, siellä pohditaan muun muassa kustannuksia, Ajaste vastaa.

Hän muistuttaa, että uudet laitteet hankitaan viiden vuoden aikana jaksottaen pitemmälle ajalle.

Punaisia päin ajaminen yksi vitsaus

Jyväskylää, kuten muitakin kaupunkeja riivaa päin punaisia ajaminen. Tapa on äärimmäisen vaarallinen muiden tiellä liikkujien kannalta. Turku suunnittelee peltipoliisien käyttämistä päin punaista ajavien narauttamiseen.

Miten on asian laita Jyväskylässä, liikenneinsinööri Timo Vuoriainen?

– Poliisi on vasta hankkimassa uusia kameroita ja aluksi rajallisen määrän. Uskoisin, että ne menevät valtateiden varsille, tuskin katuverkon kohteisiin, Vuoriainen toteaa.

Hänen mukaansa kaupungilla ei ole tehty vielä tarkkaa suunnitelmaa sijoittamisesta, mutta päällimmäisenä mielessä ovat kohteet, joissa tapahtuu paljon liikenneonnettomuuksia, ja missä nopeusrajoituksia ei noudateta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .